سيستمهاي پيشنهادي تهويه مطبوع در بيمارستان و مراکز درمانی

سیستم های تهویه مطبوع علاوه بر کنترل دما و رطوبت، با حفظ محیطی تمیز و عاری از میکروب و جلوگیری از شیوع بیماری ها، نقش بسیار مهمی در بیمارستان ها ایفا می کنند. این عوامل تعیین کننده به این معناست که در طراحی سیستم های تهویه مطبوع برای بخش بیمارستان باید مجموعه ای از این ویژگی ها در نظر گرفته شود.

سیستم تهویه مطبوع بیمارستان و مراکز درمانی نقش بسیار مهمی در ایجاد آسایش برای بیماران و کارکنان دارد. تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی به درجه حرارت و رطوبت حساس اند و برای عملکرد دقیق به کنترل کامل هوا نیاز دارد. اما همچنین، وجود اتاق هایی با کاربردهای متفاوت در بیمارستان ها، پیچیدگی بیشتری به طراحی این سیستم ها می افزاید.

سيستمهاي مناسب تهويه مطبوع در بيمارستان ها

لازم است در بیماذستان ها فضاهای مختلف و استفاده از آنها به وضوح مشخص شوند و همچنین اتاق هایی در نظر گرفته شود که بیماران بصورت مجزا تحت درمان و استراحت قرار گیرند در میان آنها گروهی در معرض بیماری های واگیردار مسری قرار می گیرند و همچنین اتاق هایی برای بیماران مبتلا به افسردگی یا سیستم ایمنی ضعیف (مانند اتاق های مراقبت های ویژه، یا اتاق های نوزادان،  اتاق عمل)، که در آن لازم است از ورود عوامل بیماری زایی که در بیمارستان ها زیاد است جلوگیری شود.

بدیهی است که در بیمارستانها و مراکز درمانی عوامل بیماری زا نسبت به ساختمان معمولی بیسیار زیاد می باشد و اکثر این عوامل در جریان جریان هوا حرکت می کنند و تجهیزات تهویه مطبوع را نسبت به تجمع مقادیر زیادی از عوامل بیماری زا بسیار حساس کرده و حتی به عنوان محل کشت آنها عمل می کنند و ممکن است سلامتی پرسنل را هدف قرار دهد از این رو تعبیه یک سیستم مناسب تهویه هوای مطبوع در این اماکن بسیار حائزه اهمیت می باشد تا بیماران، کارکنان بیمارستان و همچنین بازدیدکنندگان در برابر این عوامل بیماری زا مصون بمانند.

شرکت کانال سازی تهویه نو یکی از بهترین شرکت هایی است که بیش از 10 سال در زمینه نصب انواع سیستم های تهویه هوای مطبوع و همچنین طراحی سیستم کانال انتقال هوای استاندارد فعالیت می کند و طی این سالها در پروژه های مطرحی در سراسر کشور حضور داشته است و اکنون آماده عقد قرارداد با پروژه های صنعتی، بیمارستان ها، مراکز درمانی و هتل ها و… می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناس این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

فضاهاي اصلي بيمارستان شامل اتاقهاي عمل، ريکاوري ، کتابخانه ، آمفي تئاتر ، سالن غذاخوري ، اتاقهاي بستري کلينيک ، آزمايشگاهها ، اتاق پزشکان ، پرستاران و اتاقهاي اداري و … مي باشند. معمولا براي تامين هوای مطبوع بیمارستان ها و مراکز درمانی از دو سيستم زیر استفاده می شود.

1. سيستم فن کويل با توزیع هوای تازه مرکزی

اولین سیستم پیشنهادی برای بیمارستان ها و مراکز بهداشتی (گرمایش و سرمایش)، استفاده از سيستم فن کويل می باشد و سيستم کنترل موضعي دماي اتاق، اشغال نکردن فضای محیط و دسترس به نقاط دور از مهمترین ویژگی های این سیستم است. در این سیستم، فن کویل تمامی بار سرمايي و گرمايي را جبران می کند و هواي مورد نياز براي هر فضا توسط يک دستگاه هواساز مرکزي تهيه و توسط شبکه کانال کشي به داخل اتاقها توزيع مي شود. به عبارت ساده تر، از آنجایی که هواي تازه توسط هواساز جداگانه تامين مي شود، مي توان اين هوا را از لحاظ دما و رطوبت و تميزي کاملا کنترل کرد.

فن کویل ها هوای تازه را از روی فیلتر عبور داده و به محیط مورد نظر منتقل می کند. چنانچه از این سیستم به عنوان تهویه هوای بیمارستانی استفاده می شود، باید هر اتاق را به یک فن کويل سقفي در بالای درب ورودی اتاق مجهز کرد و هوای تازه از طریق سیستم کانال کشی استاندارد و یا بصورت مستقيم به داخل اتاق مي رسد و يا به فضاي هوابندي شده پشت فن کويل ختم مي شود.

سيستم هوارسان چند منطقه اي

بهترین سیستم تهویه مطبوع برای اتاق هاي عمل و ريکاوري و اتاقهاي زايمان و جراحي، سيستم هوارسان چند منطقه اي می باشد به عبارتی این سیستم برای محیط هایی مناسب است که بخواهیم دما و رطوبت هر قسمت را بطور جداگانه تنظیم کنیم.

با توجه به اينکه اتاقهاي عمل با صددر صد هواي تازه کار مي کنند، هواسازهاي اتاق عمل داراي دمپر هواي برگشت نمي باشد و فقط داراي يک ورودي جهت هواي تازه مي باشند. در هواسازهاي چند منطقه اي معمولا دو کويل سرد و گرم به طور موازي در آن قرار دارد.

نحوه عملکرد این سیستم به این صورت می باشد که در فصل گرم سال، هوای بیرون وارد هواساز شده و از روی کویل سرد عبور کرده و سرد می شود و در فصل سرد از روی کویل گرم که در تابستان خاموش است عبور کرده و بدون تغییر در انتهای هواساز توسط دو دمپر مجزا که يکي براي هواي سرد و ديگري براي هواي گرم مخلوط ميگردد و در آخر توسط کانال انتقال هوا به محیط منتقل می شود.

در این سیستم ترموستات، وظیفه کنترل دماي داخل اتاق را بر عهده دارد. برای انجام این کار ترموستات به دمپرهاي مربوطه فرمان مي دهد که به چه نسبت باز و بسته شوند تا دماي اتاق تنظيم گردد. اغلب این سیستم ها مجهز به پيشگرمکن و رطوبت زن بخار (برای کنترل درصد رطوبت نسبي در زمستانها ) می باشد.

هواساز یک منطقه ای مجهز به دمپر هواي برگشت، بهترین گزینه برای کنترل دما در فضاهایی همچون آمفي تئاتر و کتابخانه و سالن هاي غذاخوري بيمارستان می باشد.

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن