دستگاه زنت ZENT چیست و چه معایب و مزایایی دارد؟

zent

دستگاه زنت (Zent) یک دستگاه دو منظوره می باشد، که علاوه بر ایجاد سرمایش و گرمایش، میزان رطوبت هوا را نیز تنظیم کرده و مطابق با شرایط آب و هوایی ایران طراحی شده است. زنت مخفف زمستانی / نیمه / تابستانی می‌باشد این دستگاه در ایران اختراع شده. با ماهمراه باشید در ادامه این مطلب از سایت تهویه نو، به شرح کامل دستگاه زنت و مزایا و معایب و نحوه عملکرد دستگاه زنت می پردازیم.

دستگاه زنت ZENT چیست؟

زنت (Zent) دستگاهی دو منظوره می باشد، که علاوه بر ایجاد سرمایش و گرمایش قادر به تنظیم میزان رطوبت هوا نیز می باشد و طرای آن مطابق با شرایط آب و هوایی ایران میباشد. این دستگاه ، قادر به تامین هوای گرم و مطبوع در زمستان و هوای خنک و دلپذیر در تابستان است. هوای مطبوع از طریق کانال انتقال هوا به اتاق ها یا مقصد هدایت میشود. دستگاه زنت دستگاهى است كه از دو قسمت گرمايش و سرمايش تؤام با تنظيم رطوبت تشكيل شده است كه متناسب با شرايط آب و هوايى مشابه ايران ساخته شده است.

دستگاه زنت (Zent)، در تابستان، هوای گرم بیرون را از لا به لای پوشال های مرطوب خود عبور داده و همچون کولر آبی، از طریق کانال های انتقال هوا آن را به محیط منتقل می کند و بالعکس در زمستان هوای سرد داخل ساختمان را از لا به لای کویل های آبگرم دستگاه عبور می دهد و هوای گرم را وارد محیط مورد نظر می کند.

محل نصب اين دستگاه در داخل ساختمان در فضايي كوچك كه داراي پنجره ايي مناسب و قابل بسته شدن (در زمستان) با هواي آزاد داشته باشد، مي باشد.

لوله هاي ارتباطي دستگاه زنت که با سيستم تاسيسات ساختمان عبارت اند از : يك جفت لوله رفت و برگشت آبگرم ديگ شوفاژ و يك انشعاب آب سرد مصرفي از سيستم آب مصرفي و همچنين يك كانال توزيع هوا كه معمولا از بالاي دستگاه تا فضاهاي داخلي ساختمان ادامه دارد.

زنت مخفف زمستانی / نیمه / تابستانی می‌باشد این دستگاه در ایران اختراع شده و اولین بار در کارخانه ساخت سیستم‌های تهویه متعلق به مهدی بازرگان تولید شده‌است.

عملکرد دستگاه زنت در حالت سرمایش

عملکرد دستگاه زنت در حالت سرمایش

مزایای دستگاه زنت

از جمله مزایای دستگاه زنت (Zent) می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نصب و راه اندازی آسان و کم هزینه
  • کاهش مدت زمان گرم شدن فضای مورد نظر نسبت به رادیاتور در حالت گرمایشی
  • قیمت دستگاه زنت در مقایسه با سایر سیستم های تهویه مطبوع ارزان می باشد.
  • با توجه به ویژگی های آن، دارای قابلیت استفاده در چهار فصل سال می باشد.
  • جریان ملایم و گردش مناسب هوا در درون ساختمان
  • از آنجایی که این دستگاه فاقد کمپرسور می باشد، بسیار کم مصرف است. (مصرف برق تنها در حد گردش یک فن و پمپ)
  • دارای قابلیت رطوبت زنی در فصل زمستان
  • انتقال گرما و یا سرما در این سیستم از طریق کانال انجام می شود از این رو سیستم رادیاتور و سیستم لوله کشی حذف می شود.

معایب دستگاه زنت

معایب دستگاه زنت به شرح زیر می باشد :

1. رطوبت سرمایش سیستم هایی که بر پایه تبرید تراکمی کار می کنند (مثل سیستم چیلر و هواساز) در مقایسه با دستگاه زنت بیشتر است.

2. زمانیکه دستگاه زنت همچون کولر آبی در حالت سرمایشی کار می کند، مصرف آب دارد، کاملا بر خلاف سیستم هایی که بر پایه تبرید تراکمی کار می کنند.

3. معایب دیگر دستگاه زنت این است که در این دستگاه قابلیت تنظیم دمای هوا در قسمت های مختلف وجود ندارد چراکه این دستگاه هوا را با کانال در همه قسمت ها توزیع می کند.

4. این دستگاه برای استفاده در مناطق مرطوب (شهر های شمالی و جنوبی ایران) مناسب نمی باشد چراکه وقتی دستگاه در حالت سرمایشی کار می کند به علت تبخیر بخشی از آب در اثر تماس با هوا ، باعث افزایش رطوبت هوا می شود.

تشریح عملکرد و ارزیابی اقتصادی دستگاه زنت ZENT

در تابستان، هوای گرم بیرون را از لا به لای پوشال های مرطوب خود عبور داده و همچون کولر آبی، از طریق کانال های انتقال هوا آن را به محیط منتقل می کند و بالعکس در زمستان هوای سرد داخل ساختمان را از لا به لای کویل های آبگرم دستگاه عبور می دهد و هوای گرم را وارد محیط مورد نظر می کند. این دستگاه بسیار کم مصرف بوده و همانطور که گفتیم با آب و هوای ایران بجز نواحی مرطوب همچون شهر های شمالی و جنوبی، مناسب می باشد.

سمت سرمایش دستگاه زنت از سيستم پوشال و آب افشان تشکیل شده که به سیستم لوله کشی آب شهری متصل می باشد و قسمت گرمایس آن يك كويل دو رديفه يا چهار رديفه می باشد. انتقال گرما يا سرما در اين حالت به طريقه اجبارى و توسط فن دستگاه صورت مى گيرد.

پس از قرار دادن دستگاه زنت در محل بالکن و یا زنتخانه می توانید با طراحی یک سیستم کانال کشی، می توان از دستگاه بهره برداری کرد.

دستگاه مینی زنت چیست؟

دستگاه مینی زنت، حالت فشرده شده دستگاه زنت می باشد و بدیهی است که در عین حال که ویژگی دستگاه زنت را دارا می باشد بسیار کم حجم بوده و جای کمتری را اشغال می کند و از آن صرفا برای گرمایش و سرمایش یک واحد مستقل استفاده می شود نه چند واحد و دیگر مشکلات استفاده یک دستگاه برای چند واحد را دیگر نخواهید داشت و هر لحظه امکان کنترل و تنظيم رطوبت و گرما و سرما براى مصرف کننده بدون نياز به تکنسين متخصص وجود خواهد داشت.

قسمت سرمایس و گرمایش مینی زنت ها بسیار مشابه با دستگاه زنت می باشد و از دو طرف ورودی برای تابستان، و از یک طرف ورودی برای زمستان و ورودی برای هوای برگشتی از ساختمان در تعبیه شده.تا در زمستان به تنظيم دماى واحد مسکونى کمک نمايد.

اجزاء دستگاه زنت ZENT

  1. فن
  2. فیلتر (اختیاری)
  3. کویل آب گرم یا کویل های الکتریکی
  4. دریچه قابل تنظیم
  5. سیستم پوشال و آب فشانی

مطالب مرتبط

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن