چهل نکته برای نصب اسپلیت (مهم و کاربردی)

چهل نکته برای نصب اسپلیت (مهم و کاربردی)

نصب اسپلین به منظور ایجاد تهویه مطبوع و کنترل دما صورت میگیرید اما این دستگاه علاوه بر کنترل دما، در واقع میزان رطوبت و ذرات گرد و غبار هوا نیز کاهش می یابد به همین دلیل است که نصب کولر گازی در چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است. ما در این مطلب از سایت کانالسازی تهویه نو آستیاک قصد داریم به بیان چهل نکته مهم برای نصب اسپلیت می پردازیم.

چهل نکته مهم برای نصب اسپلیت

شرکت تهویه نو، یکی از بهترین شرکت های طراحی و اجرای انواع کانال انتقال هوا (کانال پارکینگ؛ کانال اگزاست، کانال هواساز و کانال سازی صنعتی) و ساخت انواع ملزومات سیستم کانال کشی تهویه مطبوع نظیر دریچه تنظیم هوا، انواع دریچه کانال کولر، دریچه سقفی، انواع دریچه داکت اسپلیت و … می باشد و می تواند مشاور خوبی برای نصب انواع اسپلیت و سایر دستگاه های تهویه مطبوع باشد. برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید. در ادامه این مطلب چهل نکته مهم برای نصب اسپلیت را مشاهده می نمایید.

1. گردش صحیح هوا در دستگاه بیرونd

گردش هوا در دستگاه بیرونی را بررسی کنید، نباید سرعت آن بیشتر از 7 متر بر ثانیه باشد. در صورتیکه فن بیرونی دستگاه عملکرد خوبی نداشته باشد، صدمات جدی را به سیستم وارد می کند. چنانچه می خواهید سیستم از بازدهی مناسبی برخوردار باشد، حتما یونیت بیرونی را طوری نصب کنید که مقابل وزش باد قرار بگیرد.

2. ورودی و یا خروجی هوای دستگاه تهویه مطبوع را مسدود نکنید!

یکی از نکاتی که باید به هنگام نصب دستگاه اسپلیت به آن توجه داشته باشید این است که، ورودی و یا خروجی هوای دستگاه تهویه مطبوع را مسدود نکنید! چراکه با مسدود شدن ورودی و خروجی ها، مانع از رسیدن هوای کافی به دستگاه و یا برگشت هوای خروجی بصورت مستقیم به دستگاه می شود. زمانیکه هوا از مسیر خروجی باز می گردد باعث کاهش بازدهی و راندمان دستگاه می شود و مانع از تبادل حرارتی مناسب بین هوا و مبرد می شود و این موضوع باعث ایجاد فشار غیر طبیعی در سیستم و آسیب جدی به کمپرسور می شود.

نکته : برای بازدهی بهتر اسپلیت، باید دستگاه های داخلی و خارجی را در فضایی نصب کنید که جریان هوای کافی جهت تبادل حرارتی وجود داشته باشد.

3. از نصب دستگاه تهویه مطبوع در حفاظ بسته خودداری کنید!

هرگز دستگاههای تهویه مطبوع رادر حفاظ بسته قرار ندهید زیرا اینکار باعث ورود هوای خروجی به دستگاه شده و عملکرد دستگاه را مختل می کند و همچنین سرویس و دسترسی به دستگاه نیز مشکل خواهد بود. برای اطلاع از فضاهای لازم برای کارکرد دستگاه، می توانید به مهندسی و یا کاتالوگ شرکتهای سازنده آن مراجعه نمایید.

4. ورودی یک دستگاه بیرونی روبروی خروجی دستگاه دیگر نصب نکنید!

از نصب ورودی یک دستگاه بیرونی روبروی خروجی دستگاه دیگر خودداری کنید چراکه اینکار از راندمان دستگاه کاسته و بهتر است که آنها را بصورت پشت به پشت و یا کنار هم و پهلو به پهلو نصب کنید.

5. به نصب دستگاه بیرونی توجه شود!

از نصب دستگاه بیرونی در اماکنی که احتمال جمع شدن برف روی آن وجود دارد، خودداری کنید و چنانچه این دستگاه را در پارکینگ نصب می کنید، از اینکه اتومبیلی جلو آن پارک نمی شود اطمینان خاطر حاصل کنید. دستگاه بیرونی را ترجیحا در سایه نصب کنید تا مصرف برق آن کاهش و راندمان آن افزایش یابد. (استفاده از سایه بان در صورتی که مزاحم گردش هوا نباشد توصیه می شود.)

چنانچه دستگاه بیرونی را دیواری نصب می کنید حتما این نکته را بخاطر داشته باشید که راه لوله درین حتما باز بوده و محل نصب کاملا تراز باشد تا آب از دستگاه چکه نکند.

نکته : هرگز از لوله درین مشترک برای دو دستگاه استفاده نکنید.

7. امکان دسترسی برای سرویس باشد!

یکی از مهمترین نکاتی که باید در زمان نصب اسپلیت بدان توجه شود، مکان و یا محل نصب دستگاه می باشد. یعنی محل نصب آن باید بگونه ای باشد که سرویس و تعمیرات آن به راحتی امکان پذیر باشد. در صورت امکان دستگاه را بر روی تراس و یا پشت بام نصب کنید که دسترسی آن راحت باشد.

8. صدا و لرزش دستگاه بیرونی را در نظر بگیرید

به هنگام نصب اسپلیت صدا و لرزش و هوای گرم خروجی دستگاه بیرونی را در نظر بگیرید. و محلی را انتخاب کنید که این موارد باعث ایجاد مشکل نشوند.

9. از نصب دستگاه بیرونی در اطراف مولدها خودداری کنید!

از نصب دستگاه بیرونی در اطراف مولدها خودداری کنید، چراکه اینکار موجب افت راندمان و خرابی دستگاه خواهد شد.

10. دستگاه داخلی را در سطحی درست و تراز نصب فرمائید

عدم نصب صحیح دستگاه های داخلی اسپلیت مشکلاتی نظیر توزیع نامناسب مبرد در کویل دستگاه، عدم تخلیه آب تقطیر شده و چکه کردن آب را در پی خواهد داشت. از این رو به هنگام نصب اسپلیت به این نکته توجه نمایید.

11. نصب دستگاه های سقفی در فاصله مناسب از زمین

چناچه قصد نصب دستگاه های سقفی را دارید، حتما آن را در فاصله مناسبی از زمین نصب نمایید. در غیر این صورت سرمایش و یا گرمایش بصورت صحیح انجام نخواهد شد و همچنین توزیع و پرتاب هوا بصورت مناسب انجام نمی شود.

12. دما را بصورت مناسب تنظیم نمائید

از سایر نکات مهم برای نصب اسپلیت، می توان به تنظیم دما مناسب آن اشاره کرد در غیر اینصورت موجب استهلاک زود رس دستگاه خواهد شد.

13. دستگاه های داخلی اسپیلت را در معرض هوای گرم نصب نکنید

از نصب دستگاه های داخلی اسپلیت در معرض هوای گرم و مرطوب محیط بیرون خودداری کنید در غیر این صورت سرمایش و تقطیر رطوبت از دست رفته و آب در اطراف دستگاه جمع می شود. به منظور جلوگیری از کاهش بازدهی سیستم، حتما از ورود هوای محیط به داخل اتاق و خروج هوای اتاق به بیرون در طولانی مدت جلوگیری نمائید.

14. محل نصب دستگاه داخلی

مکان مناسبی را برای نصب دستگاه داخلی اسپلیت در نظر بگیرید، بخصوص در حالت گرمایش زیرا در صورت عدم نصب در محل مناسب توزیع مناسب دما و جریان هوا در محیط بخوبی انجام نخواهد شد.

15. از نصب دستگاه داخلی در محل دود و گرد و غبار خودداری کنید!

از نصب دستگاه داخلی در محل ذرات معلق، دود، گرد و غبار خودداری کنید زیرا این ذرات باعث گرفتگی فیلتر و کویل اواپراتور می شود و در آخر باعث کاهش بازدهی و راندمان دستگاه می شود از این رو نباید از این دستگاه در محیط های صنعتی و کارگاهی استفاده کرد.

16. دستگاهها را در معرض لرزش و صدای شدید نصب نکنید

از نصب این دستگاه در معرض صدای شدید و لرزش خودداری کنید. زیرا لرزش و صدا همچون دستگاه تراش می تواند باعث خرابی میکروپروسسورهای دستگاه و قطعات حساس آن شود.

17. گرد و غبار و ذرات ریز وارد لوله های مبرد نشود

به هنگام نصب اسپلیت دقت کنید تا گرد و غبار و ذرات ریز وارد لوله های مبرد نشود. چنانچه گرد و غبار وارد آن شود باعث مسدود شدن لوله موئین و آسیب به کمپرسو می شود. چنانچه سر لوله ها باز است، با استتفاده از درپوش های مخصوص آن را ببندید تا از ورود هر نوع گرد و غبار به داخل دستگاه جلوگیری شود. داخل لوله های مسی را پس از خرید و قبل از شروع مراحل لوله کشی حتما توسط گاز ازت تمیز نمایید تا از گردوغبار و یا ذرات ریز احتمالی تخلیه شود.

18. آب وارد لوله های مبرد نشود!

به هنگام نصب اسپلیت دقت داشته باشید که آب وارد لوله های مبرد نشود. اگر آب به سیستم و لوله مبرد نفوذ کند باعث گرفتگی و مسدود شدن لوله موئین شده و به کمپرسور آسیب می رساند. از این رو اگر سر لوله باز است آن را بپوشانید و همچنین از لوله کشی در هوای بارانی خودداری نمایید، چرا که ممکن است آب باران و رطوبت ، وارد لوله ها شود.

19. پس از باز کردن در پوش لوله ها بلافاصله لوله ها را به دستگاه متصل نمایید

به منظور جلوگیری از ورود هوا و رطوبت به داخل لوله، پس از بازکردن درپوش، لوله ها را به دستگاه متصل کنید در غیر اینصورت یک فشار غیر نرمال و اسیدهای مخرب در سیستم تولید شده و به کمپرسور آسیب می رساند.

20. از سر و ته کردن کپسول به هنگام شارژ مبرد به سیستم خودداری کنید

از سر و ته کردن کپسول به هنگام شارژ مبرد به سیستم خودداری کنید زیرا موجب ورود مایع به کمپرسور شده و از آنجایی که مایع تراکم پذیر نمی باشد باعث خرابی کمپرسور خواهد شد.

نکته : در خصوص گاز R407cوR410a  بایستی این دو مبرد را حتما به شکل مایع به سیستم تزریق نمود.

21. هرگز داخل لوله های سیکل مبرد را با اکسیژن تمیز نکنید!

از تمیز کردن داخل لوله های سیکل مبرد را با اکسیژن خودداری کنید. این کار بسیار خطرناک بوده و باعص می شود داخل سیکل انفجار رخ دهد و با ورود اکسیژن به محفظه کمپرسور و ترکیب آن با روغن کمپرسور باعث آتش سوزی و یا نفجار کمپرسور می شود.

22. درپوش لوله ها را جدی بگیرید!

چنانچه عملیات لوله کشی هنوز انجام نشده، بهتر است که سر و ته لوله ها را با درپوش بپوشانید تا از ورود گرد و غبار به داخل سیستم و آسیب جدی به آن خودداری نمایید.

23. آبندی دور اتصال لوله درین

آبندی با چسب دور اتصال درین را فراموش نکنید و همچنین در دستگاه داخلی سر اتصال دیگر درین که بلااستفاده است را  حتما با در پوش مسدود نمایید.

24. انجام تست نشتیابی

پس از اتمام عملیات نصب و لوله کشی سیستم، باید تست نشتیابی انجام شود. این کار معمولا با ترکیب آب و صابون رقیق شده انجام می شود.

25. هرگز لوله کشی را بیشتر از طول استاندارد انجام ندهید

یکی از نکات مهمی که باید در هنگام نصب اسپلیت بدان توجه داشت، پرهیز از لوله کشی بیشتر از طول استاندارد است، اینکار موجب کاهش راندمان دستگاه و همچنین گردش نامناسب روغن در سیستم و نهایتا خرابی کمپرسور می شود.

26. حفظ اختلاف سطحی استاندارد در نصب یونیت ها

نصب یونیت ها (داخلی و خارجی) باید در یک اختلاف سطحی استانداردی صورت بگیرد در غیر این صورت روغن کمپرسور در یونیت داخلی جمع شده و برگشت آن به یونیت بیرونی را دشوار می کند و در نهایت به کمپرسور آسیب می رساند.

27. استفاده حداقل از زانوها و خم های لوله

برای نصب اسپلیت بهتر است مسیری را برای لوله کشی انتخاب کنید که زیاد از زانوها و خم استفاده نشود، چرا که این موضوع راندمان دستگاه را به شدت کاهش داده و باعث نشت گاز می شود. برای خم کردن لوله ها از لوله خم کن با زاویه مناسب استفاده کنید.

28. به سایز لوله های مبرد توجه کنید

به هنگام نصب اسپلیت حتما به سایز لوله های مبرد توجه کنید چراکه انتخاب سایز مناسب لوله، جنس مرغوب، ضخامت توصیه شده، کمترین طول عایق و کابل مناسب اصول اولیه نصب دستگاه تهویه مطبوع می باشد. در صورتیکه از سایز اشتباه استفاده شود، عمر لوله مفید لوله ها کاهش یافته و عملکرد صحیح نخواهد داشت. در شرایطی که لوله مبرد، از حد استاندارد بزرگتر انتخاب شود جریان مبرد در هنگام کار بسیار آهسته خواهد بود و برگشت روغن، کمپرسور را با مشکل مواجه خواهد کرد و بالعکس اگر این لوله از حد استاندارد کوچکتر انتخاب شود سیستم دچار افزایش افت فشار و کاهش ظرفیت می شود.

29. به عایقکاری لوله های مبرد توجه نمائید

عدم عایقکاری لوله های مبرد باعث می شود که ظرفیت دستگاه کاهش یابد و یک فشار غیر طبیعی در دستگاه ایجاد شود. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هرگز دو لوله مایع و گاز را در یک غلاف عایق قرار ندهید.( حتما بایستی بین دو لوله عایق باشد.)

30. به شیر سه راهه ( شیر شارژ) سیستم توجه نمائید

به هنگام نصب اسپلیت حتما به شیر سه راهه ( شیر شارژ) سیستم توجه نمائید که باز باشد، اگر بسته باشد گاز به کمپرسور برنمیگردد در نتیجه دستگاه کار نمی کند از این رو بعد از اینکه سیستم را وکیوم کردید مطمئن شوید که شیر سه راهه باز است.

31. آب بندی لوله کشی درین دستگاه

به آب بندی لوله کشی درین دستگاه بسیار توجه کنید و چنانچه این مرحله بخوبی انجام نشود، از محل اتصال چکه می کند. چنانچه در مدل های کاستی آب بندی اتصال لوله درین بخوبی انجام نشده باشد قطرات آب روی لایه سقف کاذب چکه کرده و باعث خرابی ان می شود.

32. به سطح و شیب لوله های درین توجه نمائید

حدالامکان مسیری لوله درین را بگونه ای انتخاب کنید که زانو احتیاج نداشته باشد. چنانچه شیب انتخابی صحیح باشد  آبهای تقطیر شده جریان پیدا نخواهد کرد. در شرایطی که آبهای درین تخلیه نشود، سر ریز کرده و روی سقف ریخته و موجب چکه آب از سقف می شود و با انباشته شدن رسوب در کف زانوها، مسیر به مرور زمان مسدود خواهد شد. اگر لوله درین افقی نصب شود، برای اینکه آب درین بصورت مناسب جریان یابد، نباید شیب آن کمتر از 1% (1متر در 100 متر) باشد.

33. به شیب لوله درین توجه نمائید

چنانچه شیب درستی برای لوله درین انتخاب نشود، آب به سمت یونیت برگشته و داخل سینی جمع می شود و امکان سرریز شدن را دارد.

34. به محل تخلیه آبهای لوله درین توجه نمائید

اگر آبهای لوله درین وارد چاه های فضولات و فاضلاب شود، بدیهی است که بوی نامطبوع آن وارد ساختمان می شود و این بو توسط فن دستگاه مکیده شده و داخل اتاق می شود. برای جلوگیری از پخش شدن این بوی نامطبوع باید از ورود مستقیم لوله درین به داخل فاضلاب خودداری کنید و همچنین یک سیفون U شکل در مسیر تخلیه قرار دهید تا از ایجاد فشار معکوس ( فشار مکش) و ورود بوهای بد از فاضلاب به داخل اتاق جلوگیری شود.

35. از کابل هایی با سایز و طول مناسب استفاده کنید

از کابل هایی با سایز و طول مناسب استفاده کنید، در غیر این صورت احتمال آتش سوزی افزایش می یابد (هیچگاه دستگاه را بدون ( کلید حفاظتی ) مناسب روشن نکنید.). برای اطلاع از سایر مناسب کابل به کاتالوگ فنی دستگاه مراجعه نمایید.

36. سیم های برق را روی ترمینال را چک کنید

به هنگام نصب اسپلیت، به سیم های برق را روی ترمینال توجه کنید. درصورتی که سیم های روی ترمینال شل باشند، گرم می شوند و احتمال آتش سوزی و یا اتصاال سیم ها به سایر ترمینال ها افزایش می یابد و همچنین ممکن است مانع رسیدن ولتاژ کافی به سیستم شود و در نهایت مشکلاتی در ترانس و برد الکترونیکی و کمپرسور ایجاد خواهد شد.

37. به اتصال کابل های ارتباطی دقت نمایید

در نصب اسپلیت، حتما به اتصال کابل های ارتباطی دقت نمایید. چنانچه این کابل ها اشتباه نصب شوند، دستگاه عملکرد خوبی نخواهد داشتد بخصوص در زمان سرمایش! در چنین شرایطی دستگاه فرمان اشتباه صادر کرده و و ممکن است مایع مبرد در اواپراتور تبخیر نشده و با وارد شدن به کمپرسور، آن را خراب می کند.

38. در دستگاههای سه فاز، به توالی فازها و جهت گردش کمپرسور دقت نمائید

  • از دیگر نکاتی که باید به هنگام نصب اسپلیت به آن توجه ویژه داشت، گردش کمپرسور می باشد. چنانچه توالی فازها درست نباشد در نتیجه کمپرسور در جهت درست گردش نکرده و باعث خرابی آن می شود. اما در صورتیکه مدار تغذیه دستگاه مجهز به کنترل و محافظ توالی باشد، مانع خرابی کمپرسور می شود.
  • حتما از فیوز سه پل مینیاتوری متناسب با قدرت دستگاه که هر سه فاز را در صورت لزوم با هم قطع می کند استفاده شود.
  • هر فیوز فقط برای یک دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هرگز از فیوز ذوب شونده استفاده نکنید.
  • برای پیشگیری از بر هم خوردن توالی فازها و ایجاد مشکلات پیچیده ،بهتر است که کارفرما از کنترل فاز استفاده نمایند.
  • از فیوز ها خوب و مرغوب و مناسب ظرفیت دستگاه استفاده کنید و از وصل کردن یک دستگاه یا یک مصرف کننده به یک فیوز خودداری کنید.
  • از کنتاکتور متناسب با ظرفیت دستگاه استفاده شود در غیر این صورت حرارت بالا رفته و باعث خرابی ها پی در پی خواخد شد.
  • چنانچه توالی فاز ها صحیح نباشد و محافظ فاز به درستی عمل نکند باعث گردش معکوس کمپرسور شده و ممکن است که مکش و رانش جابجا شود. کمپرسورهای روتاری، اسکرال و اسکرو، طوری ساخته شده اند، که نمی توانند در جهت معکوس کار کنند و موتور کمپرسور حتما باید در جهت صحیح بگردد تا درست کار کند.
  • روی ترمینال های یونیت بیرونی را بپوشانید.
  • چنانچه توالی فازها اشتباه انتخاب شده، پیش از تعویض جای R،S روی ترمینال تغذیه از ورود جریان برق به سیم پیچ کمپرسور خودداری کنید.
  • به رنگ سیم ها دقت کنید و پس از سرویس چک کنید که همه سیم ها سر جای خود قرار گرفته باشند و همچنینی از صحیح بودن توالی فازها اطمینان خاطر حاصل کنید.

40. محل عبور کابل های کنترل را چک کنید

از پیچیدن کابلهای کنترل و ترموستات به دور کابل برق اصلی (POWER) در دستگاه های تهویه مطبوع دارای مدارات الکترونیکی خودداری کنید. زیرا با اثر گذاری نویزهای کابل برق، روی کابل منترل و ترموستات، عملکرد آن مختل خواهد شد از این رو این دو کابل را همیشه از هم جدا نگهدارید و بین برق اصلی و کابل ها دست کن 1 متر فاصله بگذارید.

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن