نحونه طراحی تهویه طبیعی در معماری پایدار

نحونه طراحی تهویه طبیعی در معماری پایدار

تهویه هوا شامل تبادل هوا به بیرون ساختمان و همچنین گردش هوا در داخل ساختمان می باشد و ایجاد تهویه طبیعی یک راه سالم و مقرون به صرفه برای صرفه جویی در انرژی و تامین هوای تازه برای ساکنان ساختمان است. طراحی تهویه طبیعی در معماری پایدار بهره گیری از یک استراتژی برای ورود هوای بیرون به فضای داخلی ساختمان برای تهویه و سرمایش بدون استفاده از سیستم های مکانیکی تعریف می شود. امروزه تهویه طبیعی در معماری به یکی از اجزای کلیدی ساختمان سبز تبدیل شده است. در ادامه این مطلب از تهویه نو به نحونه طراحی تهویه طبیعی در معماری پایدار می پردازیم و پیشنهاد می کنیم از مطلبی که در خصوص خنک کردن خانه بدون کولر منتشر نمودیم بازدید نمایید.

نحونه طراحی تهویه طبیعی در معماری پایدار

هدف از تهویه طبیعی «ارائه سیستم‌های تهویه مکانیکی یا طبیعی است که آسایش ساکنین ساختمان را فراهم کند و با یک طراحی‌های معمولی، رفاه و بهره‌وری ساکنان را افزایش و در عین حال باعث کاهش مصرف انرژی در سیستم‌های تهویه می‌شود» و به عبارت دیگر تهویه هوا (V در HVAC ) فرایند “تغییر” و یا به جای هوا در هر فضا به ارائه کیفیت هوای داخل ساختمان به منظور کنترل دما، اکسیژن، حذف رطوبت، بو، دود، گرما، گرد و غبار، باکتری های موجود در هوا، و دی اکسید کربن می باشد.

برای ایجاد تهویه طبیعی در معماری باید قبل از اجرای ساختمان، تحقیقاتی در خصوص انتخاب بهترین موقعیت ساختمان به منظور ایجاد تهویه مناسب از بادهای غالب انجام می شود. همچنین عناصر طراحی وجود دارد که باید در ساختمان گنجانده شوند تا امکان دسترسی آزاد به هوا فراهم شود. به عنوان مثال، پنجره های طبقه بالایی در در جهتی نصب شوند تا دسترسی راحت هوا به طبقات پایین دست فراهم شود.

نحونه طراحی تهویه طبیعی در معماری پایدار

نحونه طراحی تهویه طبیعی در معماری پایدار

تیم مجری باید محدوده متغیرهای آب و هوای محیط (یعنی 65 تا 75 درجه فارنهایت) را تعیین کند که در آن سیستم HVAC خاموش شده و از تهویه طبیعی استفاده می شود. رطوبت و سرعت باد نیز در نظر گرفته می شود تا راحت ترین و کارآمدترین محیط برای ساکنان ساختمان فراهم شود.

مزایای تهویه طبیعی 

یکی از بزرگترین مزایای تهویه طبیعی این است که هزینه ای برای اجرا ندارد. تهویه مکانیکی و کنترل الکترونیکی آب و هوا می تواند بسیار پرهزینه باشد و ممکن است به طور قابل توجهی به هزینه های کلی انرژی مربوط به اجرای یک ساختمان کمک کند. عدم استفاده از انرژی نیز این نوع تهویه را به انتخابی سازگار با محیط زیست تبدیل می کند. نگهداری از چنین سیستم‌هایی آسان‌تر است، همچنین بدون هیچ قطعه‌ای که خراب یا خراب شود، نمی‌توانند با وقفه در تهویه باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان ساختمان شوند یا به هزینه‌های عملیاتی سیستم تهویه اضافه کنند.

برای بسیاری از خانه های خصوصی، ساختمان کارآمد همراه با تهویه طبیعی برای برآوردن نیازهای تهویه کافی است. سازه های بزرگتر ممکن است به ترکیبی از تهویه طبیعی و مکانیکی نیاز داشته باشند تا کیفیت هوا در سطح معقولی حفظ شود. ساختمان‌های سبز اغلب به‌طور خاص طراحی می‌شوند که عمدتاً به دلایل بهره‌وری انرژی بر تهویه طبیعی تکیه می‌کنند، و همچنین می‌توان ساختمان‌ها را برای سازگاری با تهویه طبیعی، برای افرادی که علاقه‌مند به کارآمدتر کردن سازه‌ها در مصرف انرژی هستند، بازسازی کرد.

هدف اصلی تهویه طبیعی این است که به هوای محیط بیرون اجازه دهد تا رطوبت کم، جریان باد با دمای متوسط را به عنوان منبع خنک کننده جایگزین برای ساختمان فراهم کند و گردش هوا را در سرتاسر ساختمان فراهم کند. با استفاده از این روش، مالکان ساختمان می توانند با خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع در زمانی که دما مناسب است، در هزینه های انرژی صرفه جویی کنند. تهویه طبیعی می‌تواند جایگزین تمام یا بخشی از یک سیستم مکانیکی شود و هزینه‌های خرید انواع سیستم تهویه مطبوع هوا، اجرای کانال انتقال هوا و هزینه مصرف انرژی را برای مالک کاهش دهد.

آب و هوای داخل ساختمان برای سلامتی انسان بسیار مهم است. همانند نور طبیعی روز، تهویه طبیعی به ساکنین کمک می کند تا راحت و سالم باشند.

روش های مختلق تهویه طبیعی ساختمان

تهویه طبیعی یک روش کنترل آب و هوا است که بر حرکات طبیعی هوا برای حفظ هوای تازه در ساختمان و کنترل سطح دما و رطوبت متکی است. در حالی که این تنها گزینه تهویه موجود در طول تاریخ بود، پس از توسعه ابزارهای مکانیکی تهویه، بسیاری از سازندگان به این روش‌ها روی آوردند. در اواخر قرن بیستم، برخی از مزایای مشخص تهویه طبیعی شروع به شناسایی کردند و سازندگان شروع به بازگشت به استفاده از تکنیک های طبیعی کردند.

راه های مختلفی برای ایجاد تهویه طبیعی در سازه وجود دارد. یکی از اساسی‌ترین آنها احتمالاً یکی از آشناترین آنها نیز هست: ایجاد پنجره‌هایی که باز می‌شوند تا تهویه بادی ایجاد کنند. با باز و بسته کردن پنجره‌ها، افراد می‌توانند جریان هوا را از طریق یک سازه کنترل کنند، پنجره‌های بیشتری را برای تشویق هوای تازه باز کنند، که می‌تواند علاوه بر از بین بردن بوها، سازه را خنک کند، و پنجره‌ها را ببندد تا جریان هوای کمتری تولید کند و حفظ شود. یک سازه گرمتر و گاهی اوقات افزایش رطوبت.

تهویه دودکشی دیگر گزینه تهویه طبیعی است. با تهویه دودکشی، افراد به اختلاف فشار طبیعی بین هوا در مکان‌های مختلف برای وادار کردن هوا به دودکش های تهویه تکیه می‌کنند. این تکنیک اغلب در کارخانه‌ها استفاده می‌شود، جایی که می‌توان مقادیر زیادی گرما تولید کرد و هوا همراه با بوهای کف کارخانه به سمت بالا کشیده می‌شود. اینو نوع تهویه معمولاً با استفاده از دریچه های ورودی که در پایین زمین قرار دارند تسهیل می شود و جریان ثابتی از هوای تازه و خنک ایجاد می کند.

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن