طراحی کانال تهویه مطبوع با محاسبه و ترسیم دقیق

طراحی کانال تهویه مطبوع با محاسبه و ترسیم دقیق

کانال یک مجرای ساخته شده از ورق گالوانیزه، آلومینیوم، پلاستیک و … برای انتقال هوا از منبع به محیط جهت ایجاد تهویه مطبوع می باشد. ایجاد تهویه مطبوع و صنعت کانال کشی و یا کانال سازی امروز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و اجرای کانال تهویه مطبوع در برخی از ساختمان ها نظیر، ساختمان های صنعتی، آشپزخانه های صنعتی، سوله ها، بیمارستان ها، هتل ها و … ضرورت دارد. ما در این مطلب به معرفی یک شرکت طراحی کانال تهویه مطبوع با محاسبه و ترسیم دقیق می پردازیم.

طراحی کانال تهویه مطبوع با محاسبه و ترسیم دقیق

امروزه ساخت کانال تهویه مطبوع در ساختمان ها بسیار حائزه اهمیت می باشد و جز وظایف مجریان پروژه های ساختمانی می باشد. همانطور که می دانید، ساخت کانال تهویه مطبوع نیازمند محاسبه و طراحی دقیق می باشد تا بتواند بازدهی مطلوبی در محیط داشته باشد.

طراحی کانال تهویه مطبوع توسط کارشناسان حرفه ای باید انجام شود چراکه یک اشتباه کوچک می تواند باعث افزایش هزنیه کانال تهویه مطبوع شود.

طراحی کانال تهویه مطبوع (Design of air condition channel) از مهمترین مباحث تاسیسات ساختمان به شمار می آید و پیش از اجرای آن باید سیستم سرمایش، گرمایش و رطوبت زنی و امر تصفیه هوا را انتخاب کنیم. همانطور که اشاره کردیم، طراحی کانال تهویه مطبوع توسط کارشناس متخصص باید انجام می شود و باید به مواردی همچون فضای اجرا، افت اصطکاکی، سرعت، سطح صدا، نشتی و انتقال حرارت توجه شود.

طراحی کانال تهویه مطبوع را می توان به دو دسته سرعت (بالا و پایین) و فشار (قسم بالا، متوسط و پایین) تقسیم کرد. از عوامل موثر بر افت فشار هوا در کانال تهویه مطبوع (صنعتی و خانگی) می توان به سرعت جریان هوا، اندازه کانال، زبری و طول کانال اشاره کرد.

در حال حاضر شرکت های بسیاری در زمینه طراحی و محاسبه کانال کشی فعالیت می کنند که یکی از معتبرترین و قدیمی ترین آنها شرکت کانال سازی تهویه نو آستیاک می باشد. این شرکت بیش از 10 سال است خدماتی نظیر کانال سازی صنعتی، طراحی کانال تهویه مطبوع، کانال اگزاست، ساخت کانال پارکینگ و تولید انواع ملزومات تهویه را با کیفیت بالا ارائه می دهد و از ابتدای تاسیس تا کنون در بسیاری از پروژه های مطرح فعالیت نموده است.

طراحی کانال تهویه مطبوع، از طراحی کانال کولر و یا کانال هواساز متفاوت نیست و همانند آن بسته به جنس و شکل ظاهری به چند مدل تقسیم می شود.

انواع کانال تهویه مطبوع

کانال تهویه مطبوع به کانالی گفته می شود که هوا را از منبع به محیط منتقل می نماید این کانال از نظر شکل ظاهری به دو مدل چهارگوش (مربع و مستطیل) و کانال گرد تقسیم می شود و بسته به شرایط محیطی پروژه جنس آن ممکن است از ورق گالوانیزه، آلومینیوم، پلاستیک، فلکسیبل، پارچه (الیاف خاص) و یا ورق از پیش ساخته باشد. که در ادامه این مطلب به شرح تمامی این موارد می پردازیم.

  • کانال تهویه مطبوع پارچه ای 

کانال پارچه ای دارای مقاومت بالایی در برابر ضربات فیزیکی و خوردگی ناشی از اسید می باشد و بهترین گزینه برای کانال تهویه مطبوع در اماکن صنعتی می باشد.

  • کانال تهویه مطبوع از جنس گالوانیزه

کانال گالوانیزه، نسل اول کانال های انتقال هوا است که ضخامت آن معمول بین 0.6، 0.8 و 1 تا 2 میلیمتر انتخاب می شود. این ورق مقاومت خوبی در برابر رطوبت نداشته و باید هنگام نصب عایق کاری شودما به دلیل قیمت ارزان و در دسترس بود، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کانال فلکسیبل

کانال هوای فلکسیبل، از جنس فویل با روکش pvc بوده اما بسیار منعطف است و در برابر ضربه مقاومتی نداشته.

  • کانال تهویه مطبوع پیش عایق

از ورق های پیش عایق شده صرفا برای طراحی کانال تهویه مطبوع چهارگوش استفاده می شود و نمی توان از این ورق برای ساخت کانال گرد استفاده کرد.

اهمیت طراحی اصولی کانال هوا

طراحی کانال کشی یک بخش اساسی از اکثر سیستم های HVAC است. طراحی اصولی کانال برای صرفه جویی در انرژی، کیفیت هوای داخل خانه و راحتی خانه شما مهم است.

  • افزایش صرفه جویی در انرژی

اول از همه، نشتی یا شکاف در مجرای خانه شما می تواند اجازه دهد هوای مطبوع قبل از رسیدن به تمام اتاق های خانه شما خارج شود. در نتیجه، سیستم تهویه مطبوع شما را مجبور می کند تا سخت تر کار کند و عمر آن را کوتاه کند. عایقکاری ضعیف انرژی را نیز هدر می دهد. اگر خانه قدیمی‌تری دارید، هزینه بازسازی و به‌روزرسانی طراحی کانال یا بهبود عایقکاری، از طریق کاهش هزینه های مصرف انرژی جبران می شود.

  • بهبود کیفیت هوای داخلی بهتر

اگر مجرای خانه شما به طور غیر ضروری طولانی باشد، می تواند گرد و غبار، خاک، شوره حیوانات خانگی، گرده، رشد بیولوژیکی و سایر آلاینده ها را به راحتی در خانه پخش کند. اگر فشار هوا در مجاری شما به دقت متعادل نباشد، هوا به راحتی نشت می کند. جریان هوای ضعیف در برخی از قسمت‌های خانه می‌تواند باعث ماندگاری بوی بد شود و ممکن است علائم آسم یا آلرژی را تجربه کنید.

  • آسایش منزل

اگر با وجود روشن بودن سیستم سرمایش، برخی از اتاق های شما گرم هستند، احتمالاً کانال‌کشی ضعیفی دارید. ارتقاء کانال های شما می تواند دمای مکان هایی مانند اتاق زیر شیروانی یا زیرزمین را بهبود بخشند. برخی از سیستم های مجرای دارای دمپرهایی هستند تا هوای مطبوع را به جایی که نیاز دارید هدایت کنند. در نتیجه، به شما امکان می دهد دماهای جداگانه ای را برای مناطق یا مناطق مختلف انتخاب کنید.

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن