31 خصوصیت دودکش بخاری استاندارد

اینک که در فصل سرد سال هستیم مطالعه استاندارهای ساخت و نصب لوله بخاری خالی از لطف نیست. می دانید که متاسفانه سالیانه افراد زیادی بر اثر عدم استفاده و نصب دودکش بخاری استاندارد و لوله بخاری، جان خود را از دست می دهند. در این مطلب از سایت تهویه نو به بیان، استاندارهای نصب دودکش بخاری می پردازیم. شرکت کانال سازی تهویه نو، ارائه دهنده انواع خدمات در زمینه تهویه مطبوع من جمله ساخت دودکش موتورخانه و انواع کلاهک پره ای دودکش می باشند که می توانید جهت مشاوره با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید برای پروژه های کانال سازی صنعتی کلیک کنید.

31 خصوصیت دودکش بخاری استاندارد

1. دودکش ها باید در داخل ( بدنه ) دیوارها اجرا گردند ( توضیح اینکه : مناسبترین دیوارها دیوارهاي داخلی می باشند ) اجراي دودکش به صورت نمایان به خصوص در بیرون ساختمان ها غیر استاندارد بوده و می باید عایق شده و توسط دیوار دیگري پوشش داده شوند ضمناً اجراي دودکش در داخل دیوار حمامها به دلیل احتمال نشت دودکش به طور کلی ممنوع می باشد.

2. در صورت عدم اطلاع از نوع و ظرفیت مصرف کننده گازي بهتر است توجه شود که مناسبترین قطر براي دودکش شومینه ها و پکیج ها حداقل 15 سانتی متر و بخاری ها 10 سانتی متر(قطر داخلی) می باشد. ( هر سه مورد اشاره شده مربوط به مصرف کننده هاي گازي در سایز هاي استاندارد خانگی می باشد).

3. انتهاي لوله خروجی کلیه دودکش ها در پشت بام باید 100 سانتی متر از ارتفاع جانپناه ( یا هر مانع دیگري در مجاورت آنها 100 سانتیمتر بالاتر بوده و از دیوارهاي جانبی نیز شعاع حداقل 3متر فاصله داشته باشد و حتماً میباید مجهز به کلاهک ضد باد ( H) باشند.

توجه مهم : سعی شود دودکش از موانع مانند جان پناه فاصله داشته باشد چون اگر کمتر از 3 متر باشد طبق قوانین موجود مبحث 17 مقررات ملی ساختمان باید از ان مانع به ارتفاع 60 سانت بالاتر رود و اطراف دودکشها در پشت بام نیز دیوار چینی شود یا با توري مرغی یا رابیتس پوشیده و سیس سیمان شود.

تبصره: اگر ساختمانی از ساختمانهاي اطراف پایین تر باشد باید دودکشهاي ساختمان کوتاه تر تا 60 از بالاترین ارتفاع ساختمان مجاور بالاتر باشد.

4. ابتداي دودکش ها در داخل ساختمانها باید حداقل 30 سانتی متر از ورودي دودکش هاگودتر باشند تادر صورت سقوط احتمالی بخشی از بدنه و یا اجسام خارجی دیگر به داخل دودکش موجب مسدود شدن آنها نگردد.

5. قطر داخلی تمامی دودکش باید در طول آنها یکنواخت و سطح داخلی آنها نیز صاف باشد.

6. دودکش ها باید حتی المقدور بص.رت کاملاً مستقیم و یکسره اجرا گردند و در طول مسیر نیز باید حتماً هوابند (دودبند) باشند و در صورت اجراي دودکش ها بصورت قطعاتی حتماً باید از دودکشهاي نوع نر و ماده که باعث دودبندي محل اتصال و عدم خروج گازهاي حاصل از احتراق می شود استفاده نمود و حتی المقدور نباید قطعات دودکش ها را به صورت لب به لب اجرا کرد در آن صورت هرگز نباید اجزاي آنها را با گچ به هم متصل نمود و بهتر است با وصاله هاي کارخانه اي و یا ملات سیمان و با استفاده از رابیتس به صورت لب به لب به هم متصل و دود بند گردند.

7. اجراي دودکش در کنار دربها نظیر دربهاي ورودي به اتاقها ، کمدهاي داخل اتاقها در صورتیکه دربهاي روي دودکشها بازگردند ممنوع می باشد.

8. اجراي دودکش با فاصله افقی کمتر از 50 سانتی متر از پنجره هاي داخلی به دلیل احتمال چسبیدن پرده به دودکش و آتش گرفتن آن ممنوع می باشد.

9. براي کلیه مصرف کننده هاي گازي در کلیه طبقات یک ساختمان می باید دودکش مستقل اجرا نمود.

10. عبور دودکش از فضاي داخل سقف هاي کاذب علی الخصوص حمامها به دلیل امکان پوسیدگ- استفاده از دودکشهاي آکاردئونی نوع آلومینیومی یا فلکسیبل به علت عدم امکان دودبندي مناسب در ابتدا و انتها و انقباض و انبساط آن خطرناك بوده و ممنوع می باشد ي و نشت گاز منو اکسید کربن ممنوع می باشد.

11. ساختمان هایی که مجهز به سیستم گرمایشی شوفاژ خانگی و یا موتور خانه مرکزي باشند اجراي حداقل یک دودکش در حال یا پذیرایی جهت گرمایش اضطراري ، الزامی می باشد.

12. مناسب ترین مقطع دود کش براي هدایت دود به خارج از ساختمان مقطع دایره اي و پس ازآن مقطع مربع اگرسطح مقطع به شکل مربع مستطیل باشد نسبت ابعاد مستطیل نباید از 1به 5.1 تجاوز کند جدار دارخلی دود کش باید صاف و مستقیم باشد و اگر با مصالح بنایی ساخته شود جدار داخلی آن باید اندود شود. بهترین نوع دود کش و هواکش لو له هاي آزبست سیمانی هستند که داراي مقاطع گرد مربع ومستطیل با قطرهاي مختلف بوده و در کارخانه ساخته می شوند جداره ي داخلی این لوله ها صاف و نسبتاً صیقلی است ودر بازاربه نام هاي ایرانیت، فارسیت و… تولید می شوند.(سطح معادل مقطع ها نبایستی از سطع مقطع دایروي کمتر باشد )

13. هر چه دود کش بلندتر باشد مقدار دود بیشتري را خارج می کند انتهاي دود کش باید از بلند ترین نقطه ي ساختمان یک متر بلند تر باشد در ساختمان هاي با سقف شیب دار باید ارتفاع دود کش از بلند ترین نقطه ي سقف شیب دار نیز تجاوزکند خلاصه حداقل ارتفاع باید 3 متر باشد.

14. عبور دودکش ها از تیرهاي بتنی ( اصلی – فرعی )، شناژهاي افقی روي دیوار که موجب کاهش مقاومت سازه میشود و اصلا”مجازنیست.

15. گازهاي دودکش دستگاههاي گاز سوز باید به روش صحیح و مناسبی مانند داکت استاندارد به هواي آزاد راه داده شود.

16. حداقل فاصله کلاهک دودکش با دریچه تامین هواي ساختمان باید یک متر در نظر گرفته اجراء دودکش با مصالح ساختمانی مانند ملات بجاي لوله فلزي یا سیمانی پیش ساخته مجاز نیست شود.

17. به ازاي اضافه شدن هر زانویی 90 درجه و یا معادل آن، مازاد بر دو زانویی اصلی وسایل گاز سوز، ده درصد از ظرفیت حرارتی دودکش کاسته میشود.

18. در ساختمانهاي بیش از دو طبقه ترجیحاٌ دودکش ها در داکت مخصوص که به هواي آزاد راه دارد و به هیچ وجه با ساختمان در ارتباط نیست نصب شود.

19. درصورتیکه مجبور به استفاده از خم در دودکش ها هستید از خم 45 درجه استفاده نمایید و در محل خم یک سه راهی به عمق 30 سانت در پایین خم تعبیه نمایید. تادر صورت سقوط احتمالی بخشی از بدنه و یا اجسام خارجی دیگر به داخل دودکش موجب مسدود شدن آنها نگردد و از مهندسین ناظر گاز بخواهید موضوع را بازدید و تأیید نمایند چون در بازدید گاز فقط دودکشی مورد تأید است که مقطع ان توسط آینه بازدید گردد.

20. به هیچ عنوان دودکش وسایل گازسوز و هواکش (فن) را از یک لوله یا کانال مشترك عبور ندهید. (دودکش هود و سایر دودکش ها مسقل باشد).

21. ازنصب دودکش درحیاط خلوتهاي رو بسته خودداري نمائید. داکت دودکشها باید خروجی از بالا و پایین به هواي آزاد داشته باشد و به هیچ وجه هیچگاه بالاي داکت مسدود نگردد.

22. هنگام هرگونه ساخت و ساز مراقب باشید ، مصالح ساختمانی بداخل دودکشها ریخته نشود و راه ورودي
دودکش را مسدود نکرده باشد.

23. از تغییر قطر در خروجی دودکش و کم کردن سایز آن خودداري نمائید.

24. توصیه میشود در طراحی و ساخت ابنیه نوساز، دودکش کلیه وسایل گازسوز پیشبینی شود و نقشه مربوطه توسط مهندس ناظر تأیید گردد. نصب دودکش بعد از اتمام پروژه بر روي نما در ساختمانهاي جدیدالاحداث کاملاً بی مورد میباشد.

25. استفاده از زانوهاي متوالی براي عبـور دودکش عمودي از مجــاور شناژهاي افقی (حالت U (باعث کم کردن کارآئی دودکش میشود . قبل از بتونریزي در ساخت منازل مسیر دودکش را انتخاب نمائید. همچنین میتوانید برای واردات از چین کلیک کنید.

26. حتما تمام دودکش ها قبل از گچ کاري و سیمانکاري با رابیتس یا توري مرغی پوشانده و سپس سیمان شود.

27. دودکشهاي آبگرمکن زمینی حتی المقدور در کنج قرار گیرد.

28. ارتفاع درب بخاریها از زمین 130 -150 و آبگرمکن ها 220 از کف تمام شده فاصله داشته باشد.

29. سعی شود دودکش ها از کنج عبور نماین تا به زیبایی ساختمان لطمه زده نشود

30. اجراي دودکش از ملک مجاور ممنوع است.

31. استفاده از گچ و مصالح ساختمانی براي پرکردن فواصل و درزهاي ما بین دودکشها در داخل دیوار ساختمان موجب گرفتگی گردیده وحوادث بسیاري را باعث شده است از این کار جداً خودداري نمائید.

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن