دمپر موتوری چیست؟ + معرفی انواع دمپر موتوری و کاربرد آن

دمپر موتوری چیست؟ + معرفی انواع دمپر موتوری و کاربرد آن

دمپر وسیله ای برای کنترل جریان هوا و یا دبی هوا است که در سیستم تهویه مطبوع از آن استفاده می شود و مکانیزم آن بطور دستی و موتوری طراحی می شود. هدف از گردآوری این مقاله بیان همه چیز در مورد دمپر های موتوری می باشد. به دمپر های موتوری، دمپر برقی و یا اتوماتیک نیز گفته می شود. در زمان خرید دمپر های موتوری به برند آن توجه نمایید و ترجیحا برند های معتبری که در این مقاله معرفی می شود را خریداری کنید.

دمپر موتوری چیست؟

دمپر دریچه و یا یک صفحه فلزی دارای پره می باشد که در سیستم تهویه مطبوع (HVAC نظیر هواساز، پکیج یونیت و سایر تجهیزات) به منظور کنترل جریان هوا از آن استفاده می شود این وسیله به در دو مدل دستی و یا برقی تولید می شود که هر کدام از آنها با توجه جنس و ویژگی هایی که دارند به چند مدل همچون تدریجی، ضد حرق، سه وضعیتی با مکانیزم On/off و فنر برگشت تقسیم می شوند.

دمپر های دستی را به وسیله دسته ای که اغلب در جوانب و یا بالا و پایین آن تعبیه می شود تنظیم می کنند اما دمپر های موتوری بوسیله موتوری که روی فضای بیرونی دمپر تعبیه شده است تنظیم می شوند. دمپر ها را می توان در ابتدای کانال، بین کانال انتقال هوا و انتهای کانال تعبیه کرد و با تنظیم تیغه های دمپر امکان تغییر جهت جریان هوا میسر می گردد.

و اما موتور دمپر، قطعه الکترونیکی است که در ابعاد کوچک طراحی و ساخته شده و روی دمپر مطابق شکل زیر به منظور کنترل دمپر به صورت اتوماتیک نصب می شود.

دمپر موتوری

دمپر موتوری

انواع دمپر موتوری

از انواع دمپر های موتوری می توان به موتورهای سه وضعیتی با مکانیزم On/off، دمپر موتوری تدریجی و دمپر موتوری دارای فنر برگشت اشاره کرد که در ادامه مطلب به شرح هر کدام از آنها می پردازیم.

  • موتورهای سه وضعیتی با مکانیزم On/off

از رایج ترین نوع دمپر های موتوری می توان به دمپر های مجهز به موتورهای سه وضعیتی با مکانیزم On/off اشاره کرد. که به منظور باز و بسته کردن دمپرهای هوا جهت قطع و وصل یک مسیر هوا از آن استفاده می شوند. این دمپر ها مجهز به سنسور فشار و یا یک کلید قطع و وصل معمولی بوده و قادر به دریافت فرمان از ترموستات می باشد. از انواع این دمپر موتوری می توان به دمپر موتوری چهارگوش موازی، دمپر موتوری چهارگوش ۷و۸، دمپر موتوری هوابُر و دمپر موتوری ضدحریق اشاره کرد.

  • دمپر موتوری تدریجی

این دمپر ها از ساده ترین دمپر های موتوری هستند که از یک پتانسیومتر برای ورودی 0 تا 10 ولت کمک می گیرند.  موتور دمپر تدریجی، ولتاژ 0 تا 10 ولت را دریافت و مطابق آن 0 تا 100 باز می شوند.

  • دمپر موتوری با فنر برگشت

در این نوع دمپرهای موتوری، فنر به هنگام بسته شدن دمپر، جمع می شود و زمانیکه برق قطع می شود موجب بسته شدن دمپر می شود (normally close).

  • موتورهای موتوری کنترل آتش (Fire Damper actuator)
موتورهای موتوری کنترل آتش (Fire Damper actuator)

موتورهای موتوری کنترل آتش (Fire Damper actuator)

موتورهای موتوری کنترل آتش مجهز به سنسور حساس به دود و حرارت می باشند که به محض احساس کردن دمای بالاتر از 70 درجه سانتیگراد، مسیر جریان هوا را مسدود می کند. موتور این نوع دمپر ها در دو نوع ۲۴ ولت و ۲۲۰ ولت در بازار یافت می شود و بطور معمول درجه حفاظت موتور دمپرها، ۵۴ می باشد. دمپر موتوری کنترل آتش جهت کنترل آتش و جلوگیری از انتقال آن به بخش های دیگر استفاده می شود.

ساخت انواع دمپر موتوری در ابعاد مورد نظر مشتری

شرکت کانال سازی تهویه نو آستیاک، یکی از بهترین شرکت های ساخت انواع ملزومات تهویه مطبوع می باشد که ارائه دهنده انواع دمپر های پره ای مطابق با ابعاد مورد نظر مشتری می باشد. برای سفارش دمپر و یا دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش این کارخانه تماس حاصل فرمایید.

ویژگی های دمپر موتوری

دمپر های موتوری را نظیر دمپر های دستی می توان به دو شکل گرد و چهارخونه ساخت. دمپر های موتوری قابلیت ساخت با پره تک لایه به هندسه V شکل و یا به صورت پره دولایه با هندسه ایرفولی را دارند. روی محل اتصال شفت پره به منظور هوابندی بهتر از نوار هوابند استیل استفاده می شود البته این مورد به سلیقه مشتری بستگی دارد.

در دمپر های موتوری می توان جهت کاهش نشتی هوا هنگام بسته بودن کامل دمپر، از نوار هوابند لاستیکی سیلیکونی روی لبه پره ها استفاده کرد.

از طرفی برای کنترل بیشتر روی دبی هوا و قطع سریع تر جریان هوا می توان دمپر های موتوری را در دو نوع پره متقابل و پره موازی تولید کرد.

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن