عایق های حرارتی گرم و سرد

عایق حرارتی به منظور کاهش سرعت و کاهش انتقال حرارت از یک فضا به فضای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. این بدان معناست که در آب و هوای گرم، عایق حرارتی باعث کاهش انتقال گرما از هوای بیرون به داخل ساختمان می شود. از عایق سرد نیز برای عایق کاری خطوط سیستم های تهویه و کانال های انتقال گاز یا مایعات استفاده می شود. در ادامه این مطلب به معرفی عایق های حرارتی گرم و سرد و محدوده دمای کاری آنها می پردازیم.

عایق های حرارتی گرم و سرد

“محدوده دمای کارکردی” یکی از مهمترین پارامترهای برای انتخاب نوع عایق می باشد. محدوده دمای کارکردی، یعنی عایق در آن محدوده بهترین عملکرد را دارد و در خارج از محدوده دمای کاری، خواص خود را از دست می دهند. این محدوده برای هر عایق با توجه به جنس آن، متفاوت می باشد.

شرکت تهویه نو آستیاک، یکی از بهترین شرکت های تولید کننده عایق الاستومری در ایران می باشد که علاوه بر آن خدمات زیر را نیز با بهترین قیمت به مشتریان خود ارائه می دهد.

  • اجرای انواع عایق کاری حرارتی ،برورتی و صوتی
  • عایق های الاستومریک (EPDM Elastomeric Insulation)
  • عایق پشم سنگ و شیشه
  • عایق کاری کانال های انتقال هوا، لوله ها، سقف، موتورخانه

 عایق ها را می توان از نظر محدوده دمای کاری به سه دسته (گرم و سرد و دما متوسط) تقسیم بندی نمود که در ادامه این مطلب به شرح هر یک از  آنها می پردازیم.

 عایق های گرم

منظور از عایق گرم همان عایق های حرارتی مخصوص ساختمان و عایق کاری دیوارها و سقف ها می باشد که زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که دمای کاری نواحی و تجهیزاتی بیشتر از دمای اتاق باشد. از این عایق ها در موتوخانه ها، سیستم های گرمایش و دودکش ها که نیز استفاده می شود. بطور معمول محدوده دمای کارکردی، عایق های گرم بین -250C الی 6000C می باشد. از عایق های گرم رایج در بازار می توان به پشم سنگ، پشم سرباره، پشم شیشه، پشم سرامیک، فوم شیشه و ایروژل اشاره کرد.  در جدول زیر می توانید محدوده دمای کاری این عایق های گرم را مشاهده نمایید.

نوع عایق گرم

محدوده دمای کاری (متوسط)

پشم سنگ

-200C الی 6000C

پشم سرباره

-200C الی 6000C

پشم شیشه

-200C الی 4500C

پشم سرامیک

-250C الی 10000C

فوم شیشه

-4500C الی 4500C

پرلیت قابل گیری شده

750C الی 4500C

ایروژل

500C الی 5000C

عایق فله ای

معمولا از جنس پشم سنگ، شیشه یا پلی یورتان است

عایق های سرد

 عایق های سرد بیشتر برای عایق کاری خطوط سیستم های تهویه و کانال های انتقال گاز یا مایعات (سردخانه ها، یخچال ها و خنک سازها) استفاده می شود چنانچه دمای محیط یا خط انتقال لوله، از محدوده دمای کاری فراتر نرود، می توان از این نوع عایق ها برای عایق کاری خطوط گرمایش مانند سوفاژ و موتورخانه نیز استفاده کرد. از عایق های سرد رایج در بازار می توان به فوم های الاستومری (NBR & EPDM)، پلی استایرن (EPS / XPS)، فوم های پلی اتیلن (EPE / XPE)، فوم پلی یورتان و فوم شیشه اشاره کرد در جدول زیر می توانید محدوده دمای کاری، این عایق های سرد را مشاهده نمایید. محدوده دمای کاری این نوع عایق ها به طور متوسط بین 1000C الی 1000C است. ضریب نفوذ آب و بخار عایق های سرد معمولا پایین بوده و مانع چگالش (تبرید) بخار می شود.

نوع عایق سرد

محدوده دمای کاری (متوسط)

فوم های الاستومری (NBR & EPDM)

-1800C الی 1000C

پلی استایرن (EPS / XPS)

-1800C الی 750C

فوم های پلی اتیلن (EPE / XPE)

-1000C الی 1100C

فوم پلی یورتان

-300C الی 1100C

فوم شیشه

-4500C الی 4500C

فنولیک

-1800C الی 1250C

فوم پلی ایزوسیانورات

-1700C الی 1500C

عایق های دمای بسیار بالا (نسوز – Refractory)

همانطور که از نامشان پیداست، این عایق ها، توانایی تحمل دمای بسیار بالایی را دارند. به همین دلیل از آنها در صنایع خاص مانند کوره های ذوب و کوره های عملیات حرارتی و همچنین به عنوان عایق ضدآتش بهره میگیرند. پشم سرامیک یکی از رایج ترین عایق های نسوز در بازار می باشد که نوع V آن تا دمای 16500C را نیز تحمل می کند. برخی از پشم سنگ ها که حاوی مقداری رزین هستند نیز قادر به تحمل دمای زیاد می باشند.

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن