اهمیت عایق کاری HVAC (عایق کاری سیستم تهویه مطبوع)

مزایای عایق HVAC چیست؟

عایق بندی سیستم های HVAC باعث بهبود کارایی، کاهش انتشار کربن و کاهش هزینه های سرویس و نگهداری می شود. این کمک می کند تا دمای داخل خانه با حداقل مصرف انرژی ثابت بماند و محیطی راحت را برای ساکنین فراهم کند. در ادامه این مطلب از سایت تهویه نو به بیان اهمیت عایق کاری سیستم HVAC (عایق کاری سیستم تهویه مطبوع)  می پردازیم.

اهمیت عایق HVAC چیست؟

عایق HVAC که مخفف Heating, Ventilation and Air Conditioning است، نقش مهمی در مصرف انرژی برای ساختمان های مسکونی و تجاری دارد. بنابراین عایق HVAC برای ساختمان های صنعتی و تجاری بسیار مهم می باشد. سیستم های کانال کشی ساختمان نقش اساسی در ایجاد گرمایش و سرمایش دارند که همه آنها از طریق دریچه ها و کانال انتقال هوا منتقل می شوند.

سیستم های عایق تهویه مطبوع از کانال ها، دریچه ها، لوله کشی و غیره تشکیل شده است. هر بخش از سیستم فرصتی برای عایق کاری موثر برای بهره مندی از اموال فراهم می کند، خواه عایق حرارتی، عایق صدا، عایق مقاومت در برابر آتش یا موارد دیگر باشد. چه ساختمان شما برای یک محیط کار، میزبانی رویدادها یا بیشتر استفاده شود، دلایل زیادی برای انجام عایق کاری HVAC وجود دارد.

از جمله عایق های حرارتی می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  • عایق الاستومری
  • عایق پشم شیشه
  • عایق ایزوهم
  • عایق پشم سنگ
  • عایق پلی استایرن یا XPS
  • عایق پرلیت
  • عایق شیشه اسفنجی حرارتی
  • عایق تخته های فیبری

شرکت تهویه نو آستیاک، یکی از بهترین شرکت های تولید کننده عایق الاستومری در ایران می باشد که علاوه بر آن خدمات زیر را نیز با بهترین قیمت به مشتریان خود ارائه می دهد.

  • اجرای انواع عایق کاری حرارتی ،برورتی و صوتی
  • عایق های الاستومریک (EPDM Elastomeric Insulation)
  • عایق پشم سنگ و شیشه
  • عایق کاری کانال های انتقال هوا، لوله ها، سقف، موتورخانه

مزایای عایق HVAC چیست؟

  • عایق حرارتی 

عایق حرارتی محافظت، مقرون به صرفه بودن، افزایش عمر مفید کانال انتقال هوا را به همراه خواهد داشت. هدف اصلی از عایق حرارتی سیستم تهویه مطبوع، کاهش میزان اتلاف گرما و افزایش گرما است که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود. به عنوان مثال، اگر کانال انتقال هوا ساختمان شما عایق نشده باشد، می تواند منجر به عبور هوای سرد از طریق آن و افزایش دما شود، این باعث می شود که تراکم، چکه کردن آب و مشکلات دیگر ایجاد شوند.

عایق حرارتی HVAC مانع از نشت هوا شده و خطر تراکم رطوبت در سیستم کانال کشی را کاهش می دهد. برای خطوط مکش، عایق حرارتی به دلیل افزایش گرما مانع از دست رفتن ظرفیت یا تعریق می شود، عایق کاری دما را تنظیم می کند، اگر افزایش گرما وجود داشته باشد، بار اضافی به کندانسور اضافه می کند.

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

چنانچه سیستم های HVAC خود را عایق بندی کنید، در مصرف انرژی نیز به میزان قابل ملاحظه ای صرفه جویی خواهید کرد. به طور باورنکردنی، مولفه HVAC ساختمان شما دارای محدوده مصرف کلی انرژی بین 30 تا 60 درصد است. این مقدار قابل توجهی برای یک سیستم در یک ساختمان است که اهمیت عایق کاری را دو چندان می کند. اگر سیستم تهویه مطبوع شما به طور مؤثر عایق بندی شده باشد، انرژی کمتری مصرف می کند و در هزینه های قبض انرژی صرفه جویی می شود.

  • عایق صدا

کانال‌ها، دریچه‌ها و لوله‌کشی‌ها می‌توانند به هنگام کار کرد سیستم تهویه مطبوع، بسیار پر سر و صدا باشند، این صدا می تواند بسیار آزاردهنده باشد بخصوص زمانیکه در سالن پذیرایی، محل کار یا به دلایل مختلف دیگر استفاده شود. این صدا ناشی از حرکت هوا در سیستم کانال کشی می تواند به راحتی بوسیله عایق کاری HVAC، از بین برد.

  • عایق غیر قابل اشتعال یا نسوز

عایق مقاوم در برابر آتش (عایق نسوز) یکی دیگر از مزایای اصلی عایق کاری سیستم HVAC می باشد. برای ساختمان های تجاری و صنعتی داشتن عایق قابل توجه در برابر آتش و رعایت مقررات برای ایمنی اجزای داخلی بسیار مهم است. خوشبختانه، انواع مختلفی از عایق های موجود وجود دارد که می توانند در برابر آتش مقاومت نشان دهند، به جلوگیری از عبور آتش کمک کنند و در برخی موارد تا 4 ساعت در برابر آتش مقاومت کنند.

  • از تراکم جلوگیری می کند

قبلاً به طور خلاصه به آن اشاره شد، با نصب عایق کافی در سیستم HVAC خود، خطرات ناشی از تراکم را از طریق انتقال هوای خنک و مناطق گرم کاهش می دهد. اگر تراکم در کانال شما ایجاد شود، رطوبت ایجاد شده می تواند منجر به بروز مشکلات ناخواسته شود. انواع خاصی از عایق وجود دارد که با هم می توانند از این امر جلوگیری کنند. باعث افت فشار استاتیکی جریان نمی شوند ولی عملکرد آنها در باند فرکانسی وسیع محدود است. با استفاده از این صداگیرها معمولا می توان صداهای با باند فرکانس محدود را تا 35dB کاهش داد ولی باندهای وسیع تنها 10 الی 20dB کاهش می یابند. در هرحال، از صداگیرهای active در مواقعی که سرعت جریان بیش از 1500fpm باشد به خاطر پدیده اغتشاش جریان (turbulence) نمی توان استفاده کرد.

عدم عایق کاری کانال هوا

اگر کانال شما به خوبی آب بندی و عایق بندی نشده باشد، هوای مطبوع و گران قیمت ممکن است به طور پیوسته از خانه شما خارج شود. همچنین کیفیت هوای داخل ساختمان را به خطر می اندازد و سیستم گرمایش و سرمایش شما را تحت فشار قرار می دهد.

کانال هوا آب بندی نشده همچنین می تواند هوای فیلتر نشده را از طریق نشتی و پوسیدگی به داخل بکشد. آلاینده‌هایی مانند هاگ‌های کپک، آلرژن‌ها، گرد و غبار و سموم ناشی از مصالح ساختمانی و عایق‌ها همگی می‌توانند در خانه شما پخش شوند. از آنجایی که کیفیت پایین هوای داخل خانه می تواند منجر به نگرانی های بهداشتی قابل توجهی شود، ایده خوبی است که آلاینده ها را در منبع متوقف کنید.

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن