راهنمای عیب یابی چیلر و راه حل آنها

راهنمای عیب یابی چیلر و راه حل آنها

عموما مشکلات چیلر های آبی به سه دسته : مشکلات مربوط به گرفتگی؛ مشکلات سیستم فشار بالا و مشکلات سیستم دما تقسیم می شود. ما در این مطلب به بیان مشکلات رایج چیلرها (راهنمای عیب یابی چیلر) و راه حل آنها می پردازیم.

راهنمای عیب یابی چیلر و راه حل آنها

تهویه نو مطالب آموزشی بسیاری در خصوص چیلر ها و مینی چیلر ها نظیر تقسیم بندی چیلر، نحوه عملکرد چیلر جذبی و نحوه عملکرد چیلر تراکمی منتشر نموده است که برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می شود آن را مطالعه کنید. در ادامه مشکلات رایج چیلرها و نحوه عیب یابی آن را مطالعه می نمایید.

الف) مشکلات مربوط به گرفتگی

1. مشکلات مربوط به گرفتگی در چیلر ها ممکن است به دلیل گرفتگی روغن، یخ زدگی و یا آلودگی باشد.

1. خرابی به دلیل گرفتگی روغن

بدنه سیلندر کمپرسور سنگین یا سیلندر با فاصله بسیار زیاد فرسوده می شود. با تخلیه کمپرسور بنزین به کندانسور تخلیه می شود و سپس با مبرد به فیلتر خشک کن تخلیه می شود، زیرا ویسکوزیته روغن بیشتر است، از طریق انسداد مایع خشک کننده فیلتر، روغن بیش از حد به ورودی فیلتر مسدود می شود، به طوری که مبرد نمی تواند گردش کند. به طور معمول

در سیستم چیلر آب روغن مبرد بیش از حد باقی می ماند، به طوری که اثر خنک کننده، و همچنین نمی تواند خنک کننده باشد، بنابراین سیستم باید از روغن مبرد پاک شود.

راه حل :

گرفتگی روغن فیلتر باید با یک فیلتر جدید جایگزین شود، در حالی که با استفاده از گاز نیتروژن پرفشار به قسمت کندانسور انباشته روغن مبرد، ترجیحاً در مسیر عبور گاز نیتروژن، از سشوار برقی برای گرم کردن کندانسور استفاده کنید.

2. گرفتگی به دلیل یخ زذگی

خطای انسداد یخ عمدتاً به این دلیل رخ می دهد که چیلر آب حاوی رطوبت بیش از حد است، با گردش مداوم مبرد، رطوبت در چیلر آب به تدریج در خروجی دریچه گاز متمرکز می شود، به دلیل پایین ترین دما در خروجی دریچه گاز، آب به یخ تبدیل می شود و به تدریج به یک تا حد معینی لوله مویرگی به طور کامل مسدود می شود، مبرد نمی تواند در گردش باشد. پیش از این مطلبی در خصوص محافظت از چیلر هوا خنک در برابر یخ زدگی منتشر نمودیم که پیشنهاد می شود از آن بازدید نمایید.

منابع اصلی رطوبت:

  • رطوبت باقیمانده در اجزای سیستم چیلر آبی و لوله های اتصال به دلیل خشک شدن ناکافی.
  • روغن مبرد و مبردهایی که رطوبت بیش از حد مجاز دارند.
  • وجود رطوبت ناشی از ساخت نصب بدون خلاء یا نصب نامناسب.
  • رطوبت در لایه عایق موتور داخل کمپرسور.

علائم یخ زدگی در چیلر :

  • تضعیف تدریجی و قطع جریان هوا.
  • هنگامی که گرفتگی شدید باشد، مدار مبرد قطع شده و کندانسور به تدریج خنک می شود، صدای جریان هوا از بین می رود.
  • افزایش فشار گاز اگزوز و صدای عملکرد دستگاه به دلیل گرفتگی.
  • هیچ ماده مبردی در اواپراتور جریان نمی یابد، منطقه یخبندان به تدریج کوچکتر می شود و اثر خنک کننده بدتر می شود.
  • پس از مدتی توقف دستگاه، مبرد دوباره شروع به تولید می کند (یخ سرد شروع به ذوب شدن می کند).
  • انسداد یخ یک لحظه برای گذر، لحظه ای برای مسدود کردن، مسدود کردن و عبور کردن، عبور و مسدود کردن چرخه تکرار را تشکیل می دهد.

راه حل :

در چیلر به دلیل وجود رطوبت بیش از حد در سیستم، یخ زدگی رخ می دهد، بنابراین کل سیستم تبرید باید خشک شود.

  • تخلیه، فیلتر خشک کن را تعویض کنید، زیرا نشانگر رطوبت در سیستم تبرید واجد شرایط خواهد بود که سطح مایع ظاهری سبز می شود.
  • اگر سیستم دارای رطوبت در مقدار زیادی آب است، باید از تقسیم‌بندی نیتروژن برای شستشوی کثیفی، تعویض فیلتر، تعویض روغن مبرد، تعویض مبرد، تخلیه تا زمانی که نشانگر آب در شیشه دید سبز شود، تخلیه کنیم.

3. گرفتگی بر اثر آلودگی

رفتگی بر اثر آلودگی در چیلر آب به دلیل اینکه مبرد نمی تواند گردش کند رخ می دهد، بنابراین کمپرسور کار مداوم دارد، اواپراتور سرد نیست، کندانسور گرم نیست، محفظه کمپرسور گرم نیست، به اواپراتور گوش دهید بدون صدای جریان هوا. هنگامی که ناخالصی های بیشتری در سیستم وجود دارد، فیلتر خشک کن به تدریج مسدود می شود و فیلتر مکانیزم خفگی مسدود می شود.

دلایل اصلی گرفتگی چیلر بر اثر آلودگی :

  • گرد و غبار در حین ساخت و نصب، جدا شدن لایه اکسیداسیون روی سطح دیواره داخلی در حین جوشکاری خط لوله.
  • قطعات در هنگام مونتاژ روی سطوح داخلی و خارجی تمیز نمی شوند و اگر خط لوله به خوبی آب بندی نشده باشد گرد و غبار وارد لوله می شود.
  • ناخالصی های روغن مبرد و مبرد، پودر خشک کننده بی کیفیت در فیلتر خشک کن.
  • فاصله بین لوله مویرگی و فیلتر در فیلتر خشک کن بسیار کم است و باعث گرفتگی بر اثر آلودگی می شود.

عملکرد چیلر پس از گرفتگی ناشی از آلودگی چگونه است ؟

  • احساس خنکی یا سردی در اواپراتور زمانی که تا حدی گرفتگی دارد، اما بدون یخ زدگی.
  • احساس خنکی هنگام لمس سطح بیرونی فیلتر خشک کن و خفگی، حتی در هنگام یخ زدگی.
  • اواپراتور سرد نیست، کندانسور داغ نیست، محفظه کمپرسور گرم نیست.
راه حل :

گرفتگی بر اثر آلودگی در چیلر، به طور کلی در فیلتر خشک کن، صافی توری مکانیزم دریچه گاز، فیلتر مکش و غیره است. فیلتر مکانیزم چوک و فیلتر مکش را می توان برداشت و تمیز کرد و به طور کلی فیلتر خشک کن تعویض می شود.

عیب یابی چیلرها : مشکلات مربوط به گرفتگی

عیب یابی چیلرها : مشکلات مربوط به گرفتگی

ب) مشکلات مربوط به فشار بالا

خرابی سیستم فشار چگالش، به طور کلی به سه نوع زیر تقسیم می شوند :

  • فشار چگالش خیلی زیاد است.
  • فشار متراکم بسیار کم است.
  • نوسانات فشار.
1. فشار متراکم بسیار زیاد است.

هنگامی که فشار تراکم بیش از حد بالا باشد، علل احتمالی معمولاً به شرح زیر است:

  • هوا یا سایر گازهای تراکم ناپذیر در سیستم چیلر آب.
  • سطح کندانسور خیلی کوچک است.
  • شارژ بیش از حد در سیستم تبرید (بازیابی مایع در کندانسور).
  • کنترل فشار روی فشار خیلی زیاد تنظیم شده است.
  • رسوب سطح کندانسور.

نکته: دلایل فوق از علل رایج خرابی در چیلرهای هوا خنک و آب خنک می باشد.

راه حل :

  • کندانسور را با راه اندازی و اجرای سیستم با استفاده از سیستم بازیابی تا زمانی که سیستم به دمای عملیاتی برسد تمیز کنید.
  • کندانسور بزرگتر را تعویض کنید.
  • مبرد را بازیابی کنید تا زمانی که فشار میعان طبیعی شود.
  • فشار صحیح را تنظیم کنید.
  • کندانسور را تمیز کنید.

برای کندانسورهای هوا (مبدل های حرارتی با پره های صفحه ای)، آلارم های فشار بالا معمولاً موارد زیر را بررسی می کنند :

  • موتور یا پره های فن معیوب یا خیلی کوچک هستند.
  • جریان هوا به کندانسور محدود است.
  • دمای محیط خیلی زیاد است.
  • جریان هوا از طریق کندانسور در جهت اشتباه است.
راه حل :
  • موتور یا تیغه را تعویض کنید.
  • انسداد ورودی هوا را برطرف کنید یا کندانسور را حرکت دهید.
  • جهت چرخش موتور فن را تغییر دهید. هوا در واحد کندانس باید از طریق کندانسور و سپس به کمپرسور جریان یابد.
  • کانال هایی را نصب کنید که ممکن است برای هوای بیرون مناسب باشند.

برای کندانسورهای آب خنک (مبدلهای حرارتی پره صفحه ای) با آلارم فشار بالا، معمولاً جنبه های زیر نیز نیاز به تجزیه و تحلیل دارند.

  • دمای آب خنک کننده خیلی زیاد است.
  • مقدار آب خیلی کم است.
  • در خط آب رسوب می کند (کثیفی و غیره).
  • پمپ آب خنک کننده معیوب است یا دیگر کار نمی کند.
راه حل :
  • از دمای کم آب اطمینان حاصل کنید.
  • مقدار آب را افزایش دهید، احتمالاً با دریچه های آب اتوماتیک مقدار آب را افزایش دهید.
  • پاک کردن لوله آب کندانسور
  • علت را بررسی کنید و پمپ آب خنک کننده را (در صورت نصب) تعویض یا تعمیر کنید.
عیب یابی چیلرها : فشار متراکم بسیار زیاد است

عیب یابی چیلرها : فشار متراکم بسیار زیاد است

2. فشار متراکم پایین

  • سطح کندانسور خیلی زیاد است.
  • بار کم روی اواپراتور.
  • فشار ورودی خیلی کم است، زیرا اواپراتور در مایع کافی نیست.
  • شیر مکش یا تخلیه کمپرسور ممکن است نشتی داشته باشد.
  • تنظیم فشار شیر کنترل فشار متراکم بسیار کم است.
  • مخزن بدون عایق نسبت به کندانسور خیلی سرد است (از ظرف به عنوان کندانسور استفاده می شود).
  • دمای هوای خنک کننده خیلی کم است. (خنک کننده هوا).
  • حجم هوای کندانسور خیلی زیاد است. (خنک کننده هوا)
  • مقدار آب خیلی زیاد است. (آب خنک)
  • دمای آب خیلی پایین است. (آب خنک) (آب خنک کننده)

هنگامی که فشار کندانس کم اتفاق می افتد چگونه عیب یابی کنیم؟

  • فشار کندانسور را تنظیم کنید یا کندانسور را تعویض کنید.
  • فشار متراکم را تنظیم کنید.
  • عیب را در خط بین کندانسور و شیر انبساط حرارتی پیدا کنید (به “فشار مکش کم” مراجعه کنید).
  • صفحه شیر کمپرسور را تعویض کنید.
  • فشار صحیح را برای شیر کنترل فشار متراکم تنظیم کنید.
  • گیرنده را جابجا کنید یا یک پوشش بیرونی عایق مناسب برای گیرنده نصب کنید.
  • فشار متراکم را تنظیم کنید.
  • فن کوچکتر را تعویض کنید یا سرعت موتور را تنظیم کنید.
  • جریان آب خنک کننده را کاهش دهید.
  • دمای آب خنک کننده را افزایش دهید.

3. نوسان فشار چگالشی

  • در راه اندازی / توقف تنظیم کننده فشار تفاوت وجود دارد زیرا فن کندانسور بیش از حد بزرگ است. زیرا مبرد بازیابی شده در کندانسور می تواند پس از مدتی روشن شدن فن کندانسور در خط مایع بخار ایجاد کند.
  • لرزش شیر انبساط حرارتی.
  • خطا در شیر کنترل فشار متراکم KVR/KVD (دهانه جریان خیلی بزرگ است).
  • نتیجه ارتعاش فشار مکش.
  • انتخاب شیر چک در اندازه اشتباه یا نصب شیر چک در موقعیت اشتباه در خط کندانسور.
راه حل :
  • یک دیفرانسیل پایین تر تنظیم کنید یا از تنظیم سوپاپ (KVD+KVR) یا تنظیم سرعت موتور فن استفاده کنید.
  • سوپرهیت بالاتری را برای شیر انبساط حرارتی تنظیم کنید یا اتصال جریان کمتری را جایگزین کنید.
  • شیر را با یک شیر کوچکتر تعویض کنید.
  • به “نوسان فشار مکش” مراجعه کنید.
  • اندازه را بررسی کنید. یک شیر چک را زیر کندانسور نزدیک ورودی گیرنده نصب کنید.
عیب یابی چیلر : نوسان فشار چگالشی

عیب یابی چیلر : نوسان فشار چگالشی

پ. مشکل سیستم دما

 

1.دمای گاز خروجی خیلی زیاد است.

در فرمول محاسبه نظری دمای گاز خروجی.        T2 = T1 (P2 ÷ P1) ^ [(k-1) ÷ k]

شامل:

  • T2: دمای گاز خروجی
  • T1: دمای ورودی
  • P2: فشار اگزوز
  • P1: فشار ورودی
  • K: شاخص آدیاباتیک گاز (K=1.4 برای هوا).

این فرمول نشان دهنده اهمیت دمای مکش (T1) و اهمیت نسبت فشار (P2 ÷ P1) است.

این دو داده ارتباط مستقیمی با دما و کیفیت کمپرسور هوای مورد استفاده دارند.

در واقع، هر چه دمای ورودی بالاتر باشد، نسبت تراکم بالاتر و دمای اگزوز به طور تصاعدی بالاتر می رود!

از معادله فوق می توان مواردیهمچون عوامل موثر بر دمای غیرعادی اگزوز، شاخص آدیاباتیک، نسبت تراکم، دمای ورودی را به دست آورد.

دمای تخلیه کمپرسور را می توان از دماسنج که هرکس در خط تخلیه به شما می دهد خوانده شود. این مربوط به شاخص آدیاباتیک مبرد، نسبت تراکم (فشار چگالش/فشار تبخیر) و دمای مکش است.

هر چه دمای مکش بیشتر و نسبت تراکم بیشتر باشد، دمای تخلیه بیشتر می شود و بالعکس.

اگر فشار مکش ثابت بماند، هنگامی که فشار تخلیه افزایش می یابد، دمای تخلیه افزایش می یابد. اگر فشار تخلیه ثابت بماند، هنگامی که فشار مکش کاهش می یابد، دمای تخلیه نیز باید افزایش یابد.

هر دو وضعیت ناشی از افزایش نسبت تراکم است. تراکم بیش از حد و دمای خروجی اگزوز برای عملکرد کمپرسور نامطلوب است و باید از آن اجتناب شود. دمای بالای گاز خروجی باعث نازک شدن و کربن شدن روانکار می شود و شرایط روغن کاری کمپرسور را بدتر می کند.

دمای تخلیه متناسب با نسبت تراکم (فشار متراکم/فشار تبخیر) و دمای مکش است. زمانی که دمای سوپرهیت گاز مکش زیاد و نسبت تراکم زیاد باشد، دمای تخلیه نیز زیاد است. هنگامی که فشار مکش و دمای مکش ثابت است، دمای تراکم نیز با افزایش فشار تراکم افزایش می یابد.

در اینجا به دلایل افزایش دمای اگزوز اشاره شده است :

  • دمای مکش بالاتر، بخار مبرد به دلیل فشرده سازی دمای گاز خروجی بالاتر خواهد بود.
  • دمای چگالش افزایش می یابد، فشار متراکم نیز بالا است و باعث می شود دمای گاز خروجی افزایش یابد.
  • قطعه سوپاپ اگزوز شکسته است، بخار فشار بالا به طور مکرر فشرده می شود و دما افزایش می یابد،
  • سیلندر و سر سیلندر داغ است، لوله اگزوز این است که خواندن دماسنج نیز افزایش می یابد.

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن