انواع دمپر پره ای و مشخصات و ویژگی آنها

دمپر پره ای (بین کانالی و ضد حریق)

بطور کلی دمپر ها صفحه ای هستند که جریان هوا را به داخل داکت ها، کانال های انتقال هوا و لوله بخاری را تنظیم و یا متوقف می سازند. این تجهیزات با توجه به اهداف مورد نظر در اشکال مختلفی من جمله دمپر پروانه ای، دمپر گرد، دمپر ضد حرق، دمپر آتش و … طراحی و تولید می شود.

شرکت تهویه نو، ارائه دهنده بهترین خدمات تهویه مطبوع همچون انواع دمپر با کیفیت بالا ، کانال سازی، عایق حرارتی و برودتی ، اجرای سیستم شوتینگ زباله و … می باشد در حال حاضر آماده همکاری با پروژه های صنعتی و مسکونی می باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.

انواع دمپرهای شرکت تهویه نو

همانطور که گفته شد دمپر ها برای متوقف یا تنظیم کردن هوای مطبوع (گرمایش و سرمایش) در داخل اتاق در مواقعی که استفاده نمی شود، بکار می رود. دمپرهای هوا را نیز می توان بر اساس روش کنترلی که به کار می گیرند و کاربرد مورد نظرشان طبقه بندی کرد. بر اساس روش کنترل، دمپرها می توانند اتوماتیک یا دستی باشند:

  • دمپرهای اتوماتیک از نظر عملکرد مشابه شیرهای کنترل اتوماتیک هستند.
  • دمپرهای دستی، بسته به جریان هوای مورد نیاز، همانطور که از نام آنها مشخص است، به صورت دستی تنظیم می شوند.

دمپرها را نیز می توان بر اساس کاربردشان طبقه بندی کرد که در زیر به برخی از انواع اصلی آن اشاره می شود:

  • دمپرهای پروانه ای
  • دمپرهای آتش
  • دمپرهای دود
  • دمپرهای ترکیبی آتش و دود
  • دمپرهای بادی
  • دمپر مابین کانالی از انواع دمپرهای شرکت تهویه نو می باشند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

توجه داشته باشید که چگونه دمپرها نه تنها برای متعادل کردن هوا در سیستم‌های تهویه، بلکه برای ایمنی در کاربردهای حفاظت در برابر آتش نیز استفاده می‌شوند.

دمپر های دستی

دمپر ها دستی یک نوع خاص از دمپر که برای کنترل جریان هوا  HVAC تهویه مطبوع به منظور بهبود بهره وری و آسایش ساکنانی که در مناطق مختلف ساختمان زندگی می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت تهویه نوع دمپر های دستی را مطابق با درخواست مشتری از جنس آلومینیوم و گالوانیزه تولید می نماید.

این نوع دمپر دارای تیغه های موازی بوده که با گرفتن دسته به صورت همزمان و هماهنگ در حالت باز یا بسته و نیمه باز قرار می گیرند که با این عمل میزان هوای عبوری از مجرای هوا را تنظیم می شود.

دمپر پروانه ای

دمپر پروانه ای

دمپر پروانه ای

دمپر پروانه ای، محصول دیگری از شرکت تهویه نو است که همانطور که در تصویر فوق مشاهده می نمایید دارای باله های پروانه ای شکل می باشد و به همین دلیل آن را دمپر پروانه ای می نامند. عموما از این نوع دمپر ها برای پشت دریچه های گرد استفاده می شود. طراحی دمپر های پروانه ای به گونه ای است که مقدار هوا را در کانال های رفت و برگشت تنظیم می نماید.

دمپر بادی

تیغه های بکار رفته در بالانس دمپر یا دمپر بادی با به جریان افتادن هوا باز شده و با قطع جریان هوا بسته می شود و از ورود هوای معکوس و اتلاف هوای مطبوع جلوگیری می کند. این نوع دمپر برای هوای خروجی ژنراتورها نیز استفاده میگردد.

با مسدود شدن مجاری، دیگر امکان نفوذ گرد و غبار و الودگی به محیط وجود ندارد از این رو هیچ گونه پرنده، حشره و حیوانی نیز نمی تواند وارد مجرا هوایی شود. دمپر بادی تولید شده در شرکت تهویه نو بسیار دقیق طراحی و تولید شده است و در صورت مسدود شدن پره های کاملا درزها بسته می شوند.

دمپر اتوماتیک 

به دمپر اتوماتیک، دمپر موتوری نیز گفته میشود. محل قرار گیری این نوع دمپرها، عموما ر پشت فن هواکش ها می باشد. در این نوع دمپر های موتورهایی برای انتقال جریانه هوا تعبیه شده که با الکتریسته کار می کنند و به روش مکانیکی باز و بسته می شوند. همزمان با کارکردن فن، تیغه های دمپر باز شده و به محض خاموش شدن آن نیز، بسته می شوند. در زمان بسته شدن تیغه ها امکان ورود حشرات، پرنده و حتی گرد و غبار وجود ندارد.

دمپر ضد حرق

دمپر ضد حریق در حالت باز قرار می گیرد تا زمانی که آتش یا حرارت با آن برخورد کند. در این حالت دریچه دمپر بسته شده و از ورود هوا و خروج حریق جلوگیری میکند. این نوع دمپر در دو مدل الکتریکی (موتوردار) و فنری با ضامن لحیمی تولید میشود.

دمپر دود

دمپرهای دود از پخش شدن دود در سیستم‌های HVAC که برای خاموش شدن خودکار در مواقع آتش‌سوزی طراحی شده‌اند، جلوگیری می‌کنند و فقط دو حالت دارند: باز و بسته. این دمپرها در قسمت کانال شکاف دار نصب می شوند، هر زمان که کانالی به پارتیشن دود یا مانع دود در داخل ساختمان نفوذ کند نصب می شوند. آنها را می توان در سیستم های کنترل دود غیرفعال یا به عنوان بخشی از یک راه حل مهندسی شده کنترل دود استفاده کرد.

در سیستم‌های غیرفعال، دمپرهای دود بسته می‌شوند و از گردش هوا و دود از طریق مجاری یا منافذ تهویه‌ای که از سد دود عبور می‌کنند، جلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر، در سیستم های کنترل دود مهندسی شده، پخش دود توسط سیستم HVAC ساختمان یا توسط فن های اختصاصی که اختلاف فشار ایجاد می کنند، کنترل می شود. دمپرهای دود ممکن است توسط حسگرهای حرارتی، سنسورهای دود، اعلام حریق یا هر روش دیگری که هدف طراحی را برآورده می کند، کنترل شود.

دمپر آتش

سه نوع اصلی از دمپرهای مورد استفاده در کاربردهای حفاظت در برابر آتش عبارتند از دمپرهای آتش، دمپرهای دودی و دمپرهای ترکیبی آتش / دود. در این بخش مروری بر هر نوع و کاربردهای آن ارائه شده است. شرکت تهویه نو، تولید کننده بهترین دمپر ها من جمله دمپر آتش در ایران می باشند که با بیش از 15 سال سابقه کاری در این زمینه، بهترین محصولات و خدمات را مشتریان خود ارائه می دهند.

این نوع دمپر ها به گونه ای طراحی شدند که سنسور های دود پس از دریافت اولین سیگنال الکتریکی، از یک سیستم اعلام حریق، بسته شده و مانع از انتقال دود به سایر بخش های اطراف می شود. دمپر های آتش با استفاده از یک میله که قبل ذوب می باشد، باز می ماند و در زمانیکه این میله در معرض حرارت قرار بگیرد می شکند و دمپر بواسطه یک فنر مسدود می گردد.

به عبارت دیگر دمپرهای آتش به طور خودکار جریان هوا را از طریق مجرا قطع می کنند و عبور شعله را محدود می کنند. برای انجام عملکرد خود، این دمپرها در مجاری نصب می شوند که از مجموعه های دارای درجه آتش یا دیوارهای دارای درجه آتش عبور می کنند. آنها را می توان در دو کانال افقی و عمودی نصب کرد و می تواند از نوع پرده ای و چند تیغه ای باشد.

دمپر مابین کانال ها

برای کنترل جریان هوای عبوری از دمپر های مابین هوا استفاده می شود. این نوع دمپر ها قابلیت تنظیم با کنترل را دارا می باشند. اتصال پره های این نوع دمپر بوسیله اهرم های خاص صورت گرفته و با دستگیره های دستی موتور الکتریکی به گردش در می آیند. درست است که دمپر های مابین کانالی با برق کار می کنند اما بسیار کم مصرف و کم هزینه می باشند.

دمپرهای هوا یک عنصر مهم در طراحی مهندسی تاسیسات هستند. آنها همچنین باید به گونه ای طراحی شوند که از طریق جلوگیری از تبادل گرما در سراسر آنها در حالت بسته، با حفظ شرایط فشار مورد نیاز در فضاهای مختلف، تلفات انرژی را به حداقل برسانند.

دمپر آتش و دود (ترکیبی)

همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع دمپر ترکیبی از یک دمپر آتش و یک دمپر دود است و در کانال هایی نصب می شود که پارتیشن های متقاطع به عنوان موانع آتش و دود شناخته می شوند.

انتخاب یک دمپر ترکیبی آتش و دود به 4 عامل زیر بستگی دارد:

  • درجه مقاومت در برابر آتش
  • درجه نشت
  • درجه حرارت
  • درجه عملیاتی

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن