نکات کاربردی برای طراحی و اجرای کانال انتقال هوا

نکات کاربردی برای طراحی و اجرای کانال انتقال هوا

تعبیه یک سیستم تهویه مطبوع بسیار کارآمد و موثر برای ساختمان تجاری شما چیز خوبی است، اما اگر کانال انتقال هوا به درستی طراحی نشده باشد، فضای داخلی شما را به درستی گرم یا سرد نمی کند. در این مطلب ما نکات کاربردی برای طراحی و اجرای کانال انتقال هوا را با شما به اشتراک می گذاریم و این مطلب به شما در درک اهمیت طراحی کانال کشی کمک می کند.

9 اصل اساسی طراحی کانال انتقال هوا

امروزه کانال کشی برای انتقال هوای گرم و خنک از تجهیزات تهویه مطبوع به نقاط مختلف ساختمان ضروری است. بدون این مسیر، این هوای مطبوع جایی برای رفتن نخواهد داشت و نمی تواند به مناطقی در ساختمان شما برسد که باید گرم یا سرد شوند از این رو برای اینکه سیستم کانال کشی ساختمان از بازدهی کافی برخوردار باشد، باید استاندارد های لازم در طراحی و اجرای آن رعایت شود. مفاهیم زیر در زمینه طراحی لوله کشی به شما و متخصص HVAC کمک می کند تا یک سیستم کانال کشی موثر برای ساختمان خود ایجاد کنید.

شرکت کانال سازی تهویه نو آستیاک، یکی از با تجربه ترین شرکت های طراحی انواع کانال انتقال هوا (کانال پارکینگ، کانال هواساز ، کانال سازی صنعتی و کانال اگزاست) و همچنین تولید کننده انواع ملزومات سیستم کانال کشی تهویه مطبوع نظیر ساخت دریچه تنظیم هوا، دریچه کولر آبی، دریچه داکت اسپلیت و … در ایران می باشد. کارشناسان این مجموعه آماده ارائه مشاوره تخصصی در خصوص طراحی کانال انتقال هوا مشتریان خود می باشند.

1. طراحی کانال انتقال هوا در اندازه مناسب

طراحی مناسب کانال هوا مستلزم این است که کانال اندازه مناسبی داشته باشد تا جریان هوای مورد نیاز ساختمان شما تامین شود. اگر مجرای لوله بسیار کوچک باشد، نمی تواند هوای گرم یا سرد را به اندازه کافی انتقال دهد. علاوه بر این، اگر ابعاد کانال انتقال هوا شما مناسب نباشد، آلودگی صوتی به هنگام انتقال هوا ایجاد می کند و همچنین  اگر مجرای هوا بسیار بزرگ باشد، ممکن است باعث اتلاف هوا و هدر رفتن انرژی و افزایش هزینه های گرمایش و سرمایش شما شود.

2. اطمینان حاصل کنید که جریان هوا و جریان برگشتی برابر است

جریان هوای تأمین کننده به هوای گرم و سرد شده ای گفته می شود که سیستم تهویه مطبوع شما تولید کرده و در سراسر ساختمان شما پخش می کند. جریان هوای برگشتی، هوای مصرفی است که به سیستم تهویه مطبوع شما بازگردانده می شود تا دوباره تهویه، فیلتر و توزیع شود. میزان جریان هوا برای این دو فرایند باید تا حد ممکن برابر باشد تا اطمینان حاصل شود که هوای برگشتی کافی به سیستم باز می گردد تا بتواند تقاضای عرضه را برآورده کند.

3. انتخاب سیستم مناسب

به منظور طراحی و اندازه صحیح لوله کشی ، باید مشخصات سیستم تهویه مطبوع خود و همچنین سایر تجهیزات را در نظر بگیرید.

4. آب بندی و عایق کانال انتقال هوا را جدی بگیرید!

آیا می‌دانستید زمانی که اتصالات کانال به درستی آب بندی نشده باشند، تا 20 درصد از هوای مطبوع شما از بین می‌رود؟ این مشکل با سیستم‌های با راندمان بالا ترکیب می‌شود که با ظرفیت کمتری طولانی‌تر کار می‌کنند. هوا برای مدت زمان طولانی تری در مجاری وجود دارد و بنابراین بیشتر می تواند از طریق مفاصل نشتی خارج شود. اطمینان حاصل کنید که مفاصل مجرای شما با صمغ ماستیک یا نوار پشتی فلزی مهر و موم شده اند تا از نشتی جلوگیری شود.

حتی اگر بهترین شیوه ها را برای طراحی لوله ها رعایت کنید، اگر سیستم مجاری به درستی آب بندی و عایق بندی نشده باشد، نمی تواند هوای مطبوع مورد نیاز شما را تامین کند. نشت هوا ممکن است در جایی انجام شود که مجرای لوله بسته نشده باشد. بدون عایق، هوای گرم شده در حین عبور از مجرای هوا سرد می شود و هوای سرد شده گرم می شود. اطمینان حاصل کنید که تمام قسمتهای مجرای لوله محکم به هم چسبیده اند و با عایق هایی همچون عایق الاستومری، آب بندی شده باشند.

5. مسیر کانال کشی به درستی انتخاب شود!

در صورت امکان، مجرای لوله باید در مناطقی از ساختمان شما نصب شود که قبلاً گرمایش و سرمایش را دریافت می کنند. حداالمقدور از مسیریابی مجاری لوله در مناطقی که تقریباً به اندازه دمای بیرون گرم یا سرد است، خودداری کنید. حتی اگر کانال هوا عایق بندی شده باشد، ممکن است دمای هوای در حال حرکت از طریق مجرا در این نواحی تغییر چشمگیری داشته باشد.

6. انتخاب بهترین مکان برای نصب سیستم

بهترین مکان را برای تجهیزات HVAC و کانال ها انتخاب کنید. با برنامه ریزی مناسب، تجهیزات تهویه مطبوع باید به طور مرکزی در فضا قرار گیرند تا کوتاه ترین کانال ممکن را انجام دهند. کانال ها باید در دیوارها و سقف های داخلی قرار گیرند تا از دست دادن هوای مطبوع به حداقل برسد.

7. محاسبه دقیق بار

به خصوص زمانی که فضای شما دارای اتاق ها یا مناطق مختلف با نیازهای گرمایش و سرمایش متفاوت است، مهم است که محاسبات بار به صورت جداگانه برای هر اتاق انجام شود و نه فقط برای کل فضا.

8. از متریال، اتصالات مناسب استفاده کنید

متریال کانال کشی بسته به نیاز، شرایط محیطی و بودجه می تواند متفاوت باشد، اما مطمئن شوید که نصاب شما از مواد مناسب برای نیازهای شما استفاده می کند. کانال‌های انعطاف‌پذیر (که اغلب «فلکسیبل» نامیده می‌شوند) که از پلاستیک تقویت‌شده ساخته شده‌اند، نصب آسان‌تر و ارزان‌تر هستند، اما به اندازه ورق‌های فلزی قوی و بادوام نیستند.

9. اندازه و چیدمان کانال مناسب را انتخاب کنید

هنگامی که همه متغیرهای سیستم تهویه مطبوع ساختمان شما توسط متخصص HVAC طراحی شود، قطعا کارآمدترین طراحی انجام می شود. برای در نظر گرفتن تمام عوامل لازم، بسیاری از متخصصان از ابزاری به نام ACCA Manual D استفاده می کنند.

×

پشتیبانی شرکت

× - تماس با شرکت با واتس اپ و تلفن